Miami International Airport, som tidigare bara kallades Wilcox Field, är huvudflygplats för Miamiområdet och hanterar mer än 1 000 inrikes- och utrikesflyg dagligen. Flygplatsen ligger bara 13 km från centrala Miami och är en port till Karibien och Latinamerika och en av de viktigaste knutpunkterna för flygbolag i USA.
På 1920-talet var Miami City Airport det första flygfältet som betjänade Miami-området när Pan American World Airways (Pan Am) 1928 öppnade sin egen anläggning på mark som gränsade till den befintliga flygplatsen som kallades Pan American Field. De nya ägarna började omedelbart bygga en modern terminal, två hangarer, betongplattor och två landningsbanor med hård yta för att tillgodose efterfrågan och den förväntade framtida flygtrafiken. Eftersom det Pan American-drivna flygfältet hade port of entry-faciliteter (rätt att hantera utländska flygningar och tullkontroller av passagerare och gods) var det ett attraktivt förslag för andra stora internationella flygbolag med Eastern Air Lines som började flyga från flygplatsen 1931 och National Airlines som följde efter 1936. 1943, under andra världskriget, öppnade den amerikanska militären Miami Army Airfield omedelbart söder om Pan American Field. Det innebar att det nu fanns tre separata flygfält i närheten av varandra, vilket inte var ekonomiskt vettigt.
Efter krigsslutet samlade City of Miami Port Authority in de medel som krävdes för att köpa Pan American Field och kort därefter förvärvades även Miami Army Airfield 1949. Tio år senare stängdes den gamla terminalbyggnaden på Pan Am-fältet och ersattes av en ny och modern passagerarterminal. United States Air Force fortsatte att använda flygplatsen fram till 1959 då verksamheten flyttades till det som nu kallas Homestead Air Reserve Base.
Miami Airport expanderade kraftigt 1951 när hamnmyndigheten annekterade stora delar av den omgivande marken och flygplatsen täcker nu nästan 3.000 hektar. I början av femtiotalet utökade flygplatsen också sin kommersiella verksamhet med många utländska flygbolag som nu flög från Miami och antalet flygningar översteg regelbundet 900 per dag. Med förbättrade faciliteter, utökad kapacitet och flygplatsens ställning som inresehamn var Miami Airport nu erkänd inte bara som en port till Sydamerika, Karibien och Europa utan också som en av de viktigaste flygplatserna i USA. Med flera miljarder dollar investerade i flygplatsen följde ytterligare stora utbyggnader ända fram till 90-talet då Miami befäste sin position som en av de mest trafikerade flygplatserna i världen.
Det finns tre terminaler på Miami International Airport (North, Central, South) som rymmer sex hallar med beteckningarna D, E, F, G, H och J. Terminalerna ligger på tre nivåer (1, 2 och 3) med alla hallar belägna på nivå 2.
North Terminal rymmer Concourse D med 51 gater och är den huvudsakliga basen för American Airlines verksamhet.
Central Terminal används också av American Airlines tillsammans med tolv andra flygbolag (som är partners i flygbolagsalliansen Oneworld), samt ett antal latinamerikanska och karibiska flygbolag. Avgångshallarna E, F och G ligger i denna terminal som har 51 gater.
Södra terminalen innehåller hallarna H och J. Hall H är den huvudsakliga internationella terminalen för flygbolag som inte är medlemmar i Oneworld-alliansen samt för Delta Airlines. Terminal J hanterar huvudsakligen transkontinentala flygningar för ett antal flygbolag som inte ingår i Oneworld-alliansen.
Alla hallar (utom hall G) på Miami Airport har tillgång till stationer för U.S. Customs and Border Protection (CBP) där inkommande passagerare kontrolleras innan de får resa in i USA.
En enskild hall kommer att tilldelas ett visst flygbolag, även om vissa av de större flygbolagen kommer att behöva använda en eller flera hallar på grund av överdriven efterfrågan eller passagerarantal. Följande är en guide (om än inte heltäckande) till vilka flygbolag som är baserade i vilken hall på Miami International Airport.
Asiana Airlines, Gulf Air, Air New Zealand, Cathay Pacific, Jalways Airlines, Corsair Airlines, Etihad Airlines, ANA Airlines, Elite Airways, Srilankan Airlines, Kalitta Air, British Airways, Norwegian Air UK, Emirates, Southwest Airlines, Royal Jordanian Airlines, China Eastern Airlines, Vietnam Airlines, Sunwing Airlines, Viva Aerobus, Alaska Airlines, GOL, Qantas, Air Tahiti Nui, Eastern Air Lines, Ethiopian Airlines, Royal Air Maroc Airlines, Virgin Australia, China Airlines, Allegiant, Singapore Airlines, China Southern Airlines, American Airlines, TACA Airlines, LOT, Kenya Airways, TUI, Fiji Airlines, Malaysia Airlines, Saudia Airlines, Thai Airways, Korean Air Lines.
Cayman Airways, Finnair, Qatar Airways, Interjet Airlines, Surinam Airways Airlines, WestJet Airlines, Aer Lingus, Iberia Airlines, Aeroflot, Air China Airlines.
Sun Country Airlines, TAP Air Portugal, Eurowings Airlines, Boliviana De Aviacion, Frontier Airlines, Air Europa.
Aruba Airlines, United Airlines, Volaris Airlines, World Atlantic Airlines, Swift Air, Miami Air International.
KLM, Air France, BahamasAir Airlines, Alitalia, Delta Airlines, Virgin Atlantic, Aeromexico Airlines, SAS Scandinavian Airlines.
Aerolineas Argentinas Airlines, Lufthansa, Caribbean Airlines, Air Canada, LATAM, Swiss International Air Lines, Viva Colombia, Austrian Airlines, El Al Airlines, COPA Airlines, Turkish Airlines, Spirit Airlines, Avianca Airlines.
Även om passagerarna kan ta sig till alla hallar och terminaler till fots är det inte möjligt att alltid stanna inom det säkrade området. Det är möjligt att stanna kvar airside vid transitering från Concourse D till E eller H till J (med undantag för ankommande internationella flyg) men det är nödvändigt att passera säkerhetskontrollen i alla andra fall.
Även om det är möjligt att ta sig till alla terminaler och hallar till fots bör man notera att Miami är en stor flygplats med många olika hallar. Concourse D, till exempel, är över en mil lång från ände till ände och alternativ till att gå inkluderar:
Skytrain - Skytrain trafikerar Concourse D med fyra stopp på den kilometerlånga sträckan. Tåget går var tredje minut med stationer nära gaterna D17, D25, D29 och D46.
MIA E Train - E Train avgår från plan 4 i Concourse E och kör till gaterna E20 - E33 i Concourse's satellitterminal.
MIAMover - Ett automatiserat tåg, MIA Mover, transporterar passagerare från flygplatsen till Miami Intermodal Center (en knutpunkt för Miamis lokalbussar, intercitybussar, lokala pendeltåg och intercitytåg) där vidare anslutningar kan göras.
Passagerare som lämnar flygplatsen kan använda sig av Tri-Rail Shuttle, allmänna bussar och taxitjänster som alla finns i flygplatsens centrum bakom de tre terminalbyggnaderna.
Det finns tio säkerhetskontroller på hela flygplatsen. Fyra är belägna i hall D, medan det också finns kontrollpunkter vid varje ingång till hallarna E, F och G. Ytterligare två kontrollpunkter finns vid ingångarna till hallarna H och J med en extra säkerhetskontroll i anslutningen mellan hallarna H och J.
Under överinseende av Department of Homeland Security ansvarar Transportation Safety Administration (TSA) för förhandskontroll av ankommande besökare samt för säkerhetskontroller på flygplatsen. För att spara tid vid framtida besök på MIA är det möjligt att boka in en intervju på TSA PreCheck Enrolment Center som ligger på 4:e våningen i Concourse D.
Anländande utländska medborgare bör se till att de har ansökt om och fått ett godkänt ESTA (Electronic System for Travel Authorization) innan de försöker resa in i USA. Detta är en form av elektroniskt visum som är digitalt kopplat till ett pass och verifierar passinnehavarens tillstånd för inresa.
I vissa länder är det inte möjligt att ansöka om ett ESTA. I sådana fall måste resenären ha ett giltigt visum från ursprungslandet som har godkänts av en amerikansk ambassad eller ett amerikanskt konsulat.
Som på alla amerikanska flygplatser är säkerheten rigorös och kontrollerna noggranna och passagerare som anländer utan rätt dokumentation eller ID-kort kan hållas i förvar och deporteras eller arresteras i allvarligare fall.
Det finns ett antal resealternativ för att ta sig till och från Miami International Airport.
MIA Mover kör från flygplatsen till Miamis centralstation. Metrorail har schemalagda avgångar var 30:e minut under veckan och var 15:e minut på helgerna från Central Station till MIA.
Tri-Rail går också från MIA till Miami Central Station och trafikerar Fort Lauderdale.
MetroBus linjerna 37, 42, 57, J och 150 Miami Beach Express trafikerar alla stationen Miami Airport. Miami Beach Bus kör från Miami Beach till flygplatsens station.
Privata eller delade skyttlar kör mellan flygplatsen och centrala Miami men förhandsbokning är nödvändig.
Det finns gott om taxibilar i Miami oavsett om du ska till eller från flygplatsen. Fasta priser för resan kan förhandlas fram med taxibolaget eller chauffören.
Ankommande eller avgående resenärer kan också använda sig av registrerade transporttjänster som Lyft, Uber och Wingz och förhandla fram ett lämpligt pris beroende på upphämtnings- och avlämningsplats.