Kontrollera ESTA-status
ESTA nyheter, information och hjälp.

Guide till Seattle-Tacoma Internationella Airport (SEA)

Seattle-Tacoma International Airport ( SEA), även känd under namnen SEA Airport och Sea-Tac, är en kommersiell flygplats som betjänar det större Seattle-området. Flygplatsen ligger inom stadsgränserna för SeaTac, en liten nyligen inkorporerad (1990) stad på cirka 10 kvadratkilometer och en befolkning på strax under 30.000.

Sea-Tac ligger ungefär på samma avstånd från städerna Seattle (14 miles) och Tacoma (18 miles), och det är också lätt att nå de större städerna i Oregon, Portland och Vancouver B.C.

Seattle-Tacoma är relativt liten i förhållande till trafikvolymen, bara 2.500 hektar, och trafikerar inrikes och internationella flygningar och är ett primärt nav för den stora operatören Alaska Airlines. Delta Air Lines har också en stor närvaro på flygplatsen och 2022 hade 31 flygbolag verksamhet på Seattle-Tacoma Airport med flygningar till 91 inrikesflygplatser och 28 internationella flygplatser.

Flygplatsen byggdes på en ny plats nära det redan existerande Boeing Field som var under militär kontroll. Sea-Tac hade varit under uppbyggnad sedan 1944 och öppnades officiellt 1947 med de första reguljära flygningarna av Trans-Canada och Northwest samma år. Fler flygbolag flyttade sin verksamhet från Boeing Field till Sea-Tac under de följande åren, då Trans-Canada och Northwest fick sällskap av Western Airlines, United Airlines och Pan Am.

I mitten av 1957 fanns det mer än 200 flygavgångar per vecka till inhemska och internationella destinationer och de första nonstop-flygningarna till Europa med Pan Am inleddes 1961.

Stora expansionsarbeten

I slutet av 60-talet, när Seattle-Tacoma tog över mer verksamhet från Boeing Field och efterfrågan på flygningar ständigt ökade, hade flygplatsen snart svårt att klara sig och det krävdes en större utbyggnad. Mellan 1967 och 1973 byggdes en ny landningsbana och två specialbyggda satellitterminaler. På andra ställen på flygplatsen installerades ett tunnelbanetåg, ett parkeringsgarage byggdes och passagerarfaciliteterna uppdaterades och förbättrades.

Ytterligare ombyggnader och förbättringar skedde under åttiotalet då huvudterminalen förlängdes och renoverades, Concourse D byggdes ut och Concourses B, C och D genomgick stora renoveringar med nya gater och rörliga trottoarer.

När Seattle-Tacoma fortsatte att expandera sin verksamhet krävdes ytterligare förbättringar. Huvudterminalbyggnaden byggdes ut och renoverades 2003, ett nytt kontrolltorn öppnades 2004 och en tredje landningsbana tillkom 2008.

Under de senaste åren har Delta Air Lines ökat sin verksamhet på Sea-Tac avsevärt och har lagt till dussintals inrikes- och utrikesflyg till sin lista och 2021 började American Airlines att göra Seattle-Tacoma Airport till ett nav för flygningar till Asien.

Enkel X-layout

Centralterminalen på Seattle Airport är i princip formad som ett X där var och en av de fyra hallarna ligger på sin egen sida av X:et. Avgångs- och ankomstområdena betecknas som hallarna A till D och det finns också två satellitterminaler med beteckningarna North och South.

Centralterminalen är ett komplex med flera nivåer. På plan 2 finns flygplatsens Satellite Transit System (STS) och på plan 3 finns bagageutlämningen.

Efter säkerhetskontrollen kan man gå mellan terminaler och hallar och det finns också ett automatiserat system för persontransporter, SEA Underground. För längre sträckor, eller för att underlätta resan, kan passagerarna också ta STS blå, gula eller gröna linjer mellan de olika ankomst- och avgångspunkterna.

STS mellan terminalerna

Flygplatsens automatiserade transportsystem, Satellite Transit System, har tre färgkodade linjer mellan hallarna och satellitterminalerna.

  • Blå linje går mellan hallarna A, B och södra satellitterminalen
  • Green Line går mellan hallarna C, D och North Satellite Terminal
  • Gula linjen går från hall A till D

Vilken terminal eller hall som krävs beror på flygbolaget och destinationen. De vanliga ankomst- och avgångspunkterna för flygbolag är följande (med förbehåll för ändringar):

Hall A (16 gater)

Air Canada, Aer Lingus, JetBlue, Delta Air Lines, United Airlines, Japan Airlines

Avgångshall B (17 gater)

Frontier Airlines, Southwest Airlines, Aer Lingus

Hall C (27 gater)

Alaska Airlines

Avgångshall D (17 gater)

American Airlines

Satellit nord (20 gater)

United Airlines, Alaska Airlines

Södra satelliten (14 gater)

Air France, AeroMexico, All Nippon Airways, Asiana Airlines, Condor, British Airways, Eurowings, Emirates, EVA Air, Hawaiian Airlines, IcelandAir, Lufthansa, Korean Air, Qatar Airways, Volaris, Virgin Atlantic, Xiamen Airlines

De allra flesta internationella passagerare kommer att gå i land i den södra satellitterminalen, men passagerare med förhandsgodkännande kommer att behandlas i något av de andra ankomstområdena.

Immigration och tull

Trots förbättringar på Seattle-Tacoma Airport under de senaste åren kan det fortfarande ta upp till en timme för ankommande internationella passagerare att passera säkerhets- och tullkontrollerna, och ännu längre under rusningstid. Förhandskontrollerade passagerare som använder ett ESTA-godkänt pass passerar i allmänhet snabbare genom flygplatsen än utländska medborgare med amerikanska visum och tulldeklarationsformulär som måste kontrolleras.

Förhandskontrollerade passagerare

Medborgare i VWP-länder (Visa Waiver Program) behöver inte längre visum för att resa in i USA. Istället krävs ett ESTA (Electronic System for Travel Authorization). ESTA fungerar på samma sätt som ett visum, men är i elektronisk form och kopplat till ett pass. Efter att ha fyllt i ett detaljerat frågeformulär och genomgått stränga bakgrundskontroller beviljas eller nekas den som har för avsikt att besöka USA ett ESTA, utan vilket det är omöjligt att resa in i USA. VWP-listan över länder inkluderar: Andorra, Australien, Belgien, Brunei, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Israel, Italien, Japan, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Polen, Portugal, Malta, San Marino, Schweiz, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sydkorea, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Taiwan, Tyskland, Österrike, Ungern.

Passagerare utan tillstånd

Anländande icke-amerikanska medborgare som inte är berättigade till ett ESTA måste ha ett giltigt pass och ett amerikanskt visum. De måste också fylla i ett tulldeklarationsformulär med uppgifter om alla föremål på listan över förbjudna föremål som de kan ha på sig eller i sitt bagage. Köerna för utländska medborgare som använder visum tenderar att vara längre och långsammare än köerna för personer som anländer med förhandskontroll, eftersom alla handlingar granskas noggrant av tull- och gränskontrolltjänstemän (CBP) i tjänst och det är mer sannolikt att bagaget handkontrolleras för denna grupp av personer.

Programmet Global Entry

Säkerhets- och tullkontrollen på Seattle-Tacoma International, eller någon annan deltagande flygplats, kan påskyndas med hjälp av Global Entry Program. Global Entry är främst utformat för frekventa resenärer som reser in i eller ut ur USA på regelbunden basis.

För att delta i programmet måste man fylla i ett detaljerat frågeformulär, lämna fingeravtryck och genomgå en bakgrundskontroll. Medlemskap är öppet för amerikanska medborgare eller invånare samt medborgare i länder på en lista över godkända länder som anses vara en låg säkerhetsrisk. Listan innehåller följande länder: Andorra, Australien, Belgien, Brunei, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Israel, Italien, Japan, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Polen, Portugal, Malta, San Marino, Schweiz, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sydkorea, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Taiwan, Tyskland, Österrike, Ungern.

När en medlem har accepterats i programmet lagras dennes uppgifter och fingeravtryck i en säker databas och kan snabbt hämtas vid Global Entry-kiosker på flygplatsen och det resulterande kvittot valideras av immigrations- och tulltjänstemän.

Global Entry-kioskerna finns i flygplatsens Central Terminal tillsammans med fem säkerhetskontroller.

Transfer och marktransport

De vanliga resealternativen för att ta sig till och från en flygplats finns på Seattle-Tacoma med det välkomna tillägget av en light rail-tjänst.

Spårväg

Link Light Rail går från flygplatsens egen station (som ligger i parkeringsgaraget bredvid Central Terminal) till University of Washington och har regelbundna avgångar var 6:e till 15:e minut.

Bussar

Sound Transit Bus - Kör reguljär trafik till och från flygplatsen. Expressbussar som körs av Sound Transit Bus till Lakewood, Tacoma, Bellevue och Renton avgår från den södra delen av Central Terminal.

King County Metro Bus - Passagerare kan gå till busstationen på International Boulevard via Skybridge och välja mellan olika destinationer som täcks av linjerna 180, 156 och Rapid Ride A-linjen.

Transferservice

Bokas i förväg eller ordnas vid ankomsten, det finns ett antal privata och samåkningsbussar på Seattle-Tacoma och vissa lokala hotell har också en egen service.

Taxi

Taxistationen ligger vid flygplatsens parkeringsgarage.

Samåkning

De godkända samåkningstjänsterna Uber, Lyft och Wingz erbjuder alla tjänster till och från flygplatsen med avlämningsplatser utanför avgångs- och ankomstområdena.