Av de två flygplatserna i San Franciscos närområde (den andra är Oakland International ) är San Francisco International Airport (SFO) den största och näst mest trafikerade i delstaten Kalifornien. Det är en viktig knutpunkt för United Airlines för både underhåll och transpacific flygningar. Flygplatsen ligger bara 13 miles (21 km) söder om San Franciscos centrum i San Mateo County.
Många undrar varför San Francisco International Airport har den trebokstaviga koden SFO och inte kanske SFA eller SFI. Det beror på att International Air Transport Association (IATA) införde kodsystemet med tre bokstäver 1945 och att flygplatser som tidigare hade använt en kod med två bokstäver (PH för Phoenix, LA för Los Angeles) var tvungna att lägga till en bokstav. San Francisco fick beteckningen SF och man kan bara anta att San Francisco valde att lägga till ett O till SF för att återspegla det faktum att den närliggande stadens namn slutade med bokstaven O.
År 1927 arrenderade San Francisco City and County endast 150 hektar av den dåvarande kohagen och påbörjade vad som var tänkt att bli ett tillfälligt, experimentellt flygfältsprojekt. Samma år fick flygplatsen det officiella namnet Mills Field Municipal Airport och staden köpte fastigheten av Mills dödsbo och utökade 1930 den totala arealen till 1 112 hektar. Efter det nya markköpet döptes flygplatsen officiellt om till San Francisco Airport 1930 med tillägget "internationell" strax efter andra världskrigets slut.
De första flygbolagen som använde den nya flygplatsen var Western Air Express, Century Pacific Lines och Maddux Air Lines. 1934 anslöt sig även det nybildade United Airlines, som snabbt blev det viktigaste flygbolaget på SFO.
Med ökande passagerarantal och fraktvolymer byggdes en ny passagerarterminal 1937 och i början av 1939 hanterade flygplatsen arton flygavgångar per dag.
Under andra världskriget användes SFO som tränings- och mellanlandningsbas av både U.S. Coast Guard och Army Air Corps och omedelbart efter krigsslutet började det stora flygbolaget Pan Am också att flyga från San Francisco med regelbundna flygningar till Hawaii och vidare till Fiji och Nya Zeeland.
Även om San Franciscos flygplats hade inrikesflyg sedan 1930-talet dröjde det till 1954 innan de första nonstop-flygen till östkusten kom till stånd. År 1957 hade många av USA:s och världens största flygbolag regelbundna avgångar till och från SFO. Bland dessa fanns stora flygbolag som t.ex:
1946 genomfördes den första transkontinentala flygningen genom SFO av Australian National Airways och gick från Sydney i Australien till den kanadensiska staden Vancouver via Nya Zeeland, Fiji och Hawaii. Detta följdes året därpå när Pan Am började med sina "jorden runt"-flygningar som inkluderade stopp i Japan, Guam, Filippinerna, Kina och andra destinationer runt om i världen.
San Francisco International Airport är drygt 5 200 hektar stor och har fyra landningsbanor som är placerade i X-form. Det finns fyra terminalbyggnader, betecknade 1,2,3 och International, som innehåller sju hallar betecknade som Boarding Area A till G och ligger enligt följande:
Flygplatsen är diamantformad med Terminal 1 i den södra spetsen, Terminal 2 på den östra sidan, Terminal 3 i norr och den internationella terminalen på den västra sidan, vilket är alla de viktigaste in- och utgångspunkterna för San Francisco International Airport.
Även om San Francisco International Airport är stor och rymlig är det relativt lätt att ta sig från en plats till en annan på grund av dess cirkulära layout. De flesta platser är lätta att nå till fots, men för längre sträckor kan resenärer använda sig av den kostnadsfria AirTrain-tjänsten.
Eftersom terminal 1 och 3 ligger i anslutning till den internationella terminalen är det lätt att promenera till båda terminalerna från den internationella terminalen. Många av gångvägarna är sammankopplade så att resenärerna kan ta sig mellan fem separata hallar utan att behöva passera säkerhetskontrollen.
De längsta avstånden mellan terminalerna på SFO är från den internationella terminalen till terminal 2 och från terminal 1 till terminal 3, eftersom de ligger diametralt motsatta varandra. AirTrain går var fjärde minut och är ett gratis transportmedel mellan alla terminaler och stannar även vid Bay Area Rapid Transit (BART)-stationen för vidare tågförbindelser till San Francisco och vidare.
Många av de större flygbolagen använder en särskild terminal för avgångar och ankomster, men vissa större flygbolag kan använda en eller flera terminaler, medan mindre flygbolag ibland flyttas. I allmänhet listar följande vilka flygbolag som finns vid vilken terminal:
AirTran Airways, Delta Air, Southwest Airlines, JetBlue och American Airlines (inkommande och utgående inrikesflyg).
Delta Air Lines, Alaska Airlines, Virgin America.
AirTrain har två linjer från den internationella terminalen: den röda linjen trafikerar alla terminaler och järnvägsstationen Bay Area Rapid Transit (BART), medan den blå linjen också har förbindelser till BART-stationen samt till flygplatsens biluthyrningskontor och garage.
Säkerheten har alltid varit hög för utländska medborgare som anländer till USA och processen för att passera säkerhetskontrollen och tullen blev ännu strängare efter terroristattackerna den 11 september 2001. En säkerhetskontroll kan ta upp till 45 minuter eller mer om köerna är långa och att ta bagaget genom tullen ännu längre, särskilt om man ombeds att öppna väskorna för kontroll. För att påskynda processen bör anländande passagerare se till att alla nödvändiga handlingar och identitetshandlingar är giltiga och lätt tillgängliga.
Utländska medborgare som besöker USA behövde tidigare visum för att resa in i eller vistas i landet, men USA har nu ett elektroniskt system för viseringsundantag som kallas ESTA (Electronic System for Travel Authorisation) och ESTA är digitalt kopplat till en persons pass. Denna form av elektroniskt godkänt pass är obligatoriskt för nästan alla passagerare som anländer till USA med få undantag och gäller för besökande resenärer.
Det bör noteras att inte alla ESTA-berättigade medborgare kan få ett ESTA eftersom det finns undantag som gäller. Dessa inkluderar resenärer som:
Det enklaste och billigaste sättet att ta sig till flygplatsen är med tåg, men det finns även andra alternativ.
Bay Area Rapid Transit (BART) förbinder centrala San Francisco med stationen på SFO.
SamTrans linjer 140, 292 och 398 kör till olika terminaler och platser på SFO beroende på linjenummer.
En gratis busstransport gick från SFO till South San Francisco Ferry Terminal före utbrottet av coronaviruset. När (och om) denna service kommer att återupptas har ännu inte fastställts.
Privatägda och privatdrivna bussar kör från flygplatsen till förutbestämda destinationer. Bokning är inte alltid nödvändigt men krävs i många fall, så förbokning är att rekommendera.
Det finns gott om taxibilar på SFO och de är tillgängliga utanför ankomsthallen på alla terminaler.
Samåkningstjänster, inklusive Uber och Lyft, täcker också flygplatsen men måste bokas via den relevanta mobiltelefonappen och en upphämtningsplats måste ordnas.