Philadelphia International (PHL ), som har cirka 20 miljoner passagerare per år och rankas som USA:s 21:a mest trafikerade flygplats, är den största flygplatsen i delstaten Pennsylvania och den primära flygplatsen för regionen. Flygplatsen ligger bara 11 km från hjärtat av Philadelphia och är hem för 22 flygbolag med nästan 500 dagliga avgångar till över 130 destinationer världen över.
Flygplatsen är ett viktigt nav för American Airlines verksamhet i den nordöstra delen av USA och bolagets primära gateway till Europa. Det är också en viktig knutpunkt för UPS Airlines och för lågprisflygbolaget Frontier Airlines.
Philadelphia International har fyra landningsbanor och sex terminalbyggnader och har IATA-beteckningen PHL (International Air Transport Association).
År 1925 kallades platsen för den nuvarande flygplatsen för Hog Island och var ursprungligen ett övningsflygfält för Pennsylvania National Guard. Flygfältet fick namnet Philadelphia Municipal Airport av den berömde amerikanske flygaren Charles Lindbergh 1927, men det nya flygfältet hade ingen riktig terminal förrän 1940. När terminalen stod klar, vilket var ett akut behov för att klara efterfrågan, flyttade de stora flygbolagen TWA, American Airlines, United Airlines och Eastern snabbt sin verksamhet till den förbättrade flygplatsen.
Från 1940, när andra världskriget rasade över Europa, användes flygplatsen av U.S. Air Corps som bas för flygutbildning och olika jakt- och bombflygskvadroner genomgick utbildning och övningar på flygplatsen under krigsåren.
Vid krigsslutet 1945 behövdes flygplatsen inte längre som träningsbas för flygvapnet och den övergripande kontrollen återgick till civila myndigheter. I samband med krigsslutet bytte flygplatsen också namn till Philadelphia International och stora amerikanska flygbolag började flyga direkt till Europa.
Under sjuttiotalet skedde stora utvecklingar och förbättringar på PHL, då terminal B/C moderniserades 1970 och terminal D och E öppnades 1973 respektive 1977.
I slutet av åttiotalet och in på nittiotalet blev U.S. Airways flygplatsens dominerande flygbolag, en position som stärktes ytterligare 2003 när flygbolaget flyttade en stor del av sin navverksamhet till Philadelphia från Pittsburgh. U.S. Airways gick samman med American Airlines 2015 och det nya bolaget är fortfarande PHL:s största operatör med i genomsnitt 420 avgångar per dag.
Ytterligare utveckling följde med öppnandet av Terminal A-West 2003 och banförlängningar fortsatte fram till 2009. Flygplatsens status som internationellt nav för American Airlines i kombination med den ökande tillväxten av Southwest Airlines har gjort att passagerarantalet stadigt har ökat under de senaste decennierna och passagerar- och frakttrafiken fortsätter att öka år efter år.
Philadelphia International är ingen liten flygplats, vilket framgår av det faktum att det finns inte mindre än sex terminalbyggnader för att ta hand om det stora antalet passagerare. Logiskt och enkelt listade som
Terminalerna A till F har var och en sitt eget specifika syfte:
Terminal A är uppdelad i en östlig och en västlig del. Terminalen har totalt 24 gater och är en internationell terminal för bl.a. följande flygbolag
Totalt 29 gater är fördelade mellan terminalerna B och C som främst används av American Airlines. De två terminalerna skiljs åt av ett köpcentrum och en food court.
Terminal D uppgraderades 2008 och har en anslutande hall till terminal E. Här finns baser för Delta Air Lines, Spirit Airlines, JetBlue, United Airlines, Sun Country och Air Canada. Det finns också en anslutning efter säkerhetskontrollen till shoppingcentren i terminalerna B/C.
Terminal E öppnades 1977 och är avsedd för Alaska Airlines incheckning med avgångar från Terminal D. JetBlue, Frontier och Southwest Airlines finns också i denna terminal.
Terminal F är den nyaste terminalen på flygplatsen och används bland annat av Contour Airlines och American Eagle.
Det finns ett flygplatståg som körs av SEPTA Regional Rail och som går mellan alla terminaler på Philadelphia International. Alla stationer ligger bredvid bagageutlämningen i varje terminal och kan nås via rulltrappa eller hiss från terminalens skywalk.
Som man kan förvänta sig på alla amerikanska flygplatser är säkerhets- och immigrationskontrollerna extremt noggranna och leder ofta till oönskade förseningar på grund av den tid som Customs and Border Protection(CBP)-agenter lägger på att undersöka inkommande passagerare.
Amerikanska medborgare och invånare behöver mycket lite dokumentation för att resa in i USA, men så är inte fallet för besökande utländska medborgare. Turister, affärsmän och andra icke-amerikaner behöver en av två saker för att lyckas ta sig in i USA
Av de två är ESTA lättare att skaffa. ESTA står för Electronic System for Travel Authorization, vilket i princip beskriver vad det är. Det är inte ett visum utan ett elektroniskt godkännande för inresa till USA som är digitalt inbäddat i besökarens pass. Det är tillgängligt för medborgare i länder som ingår i USA:s Visa Waiver Program (VWP), vilket inkluderar följande länder: Andorra, Australien, Belgien, Brunei, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Israel, Italien, Japan, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Schweiz, Qatar, Republiken Malta, San Marino, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sydkorea, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Taiwan, Österrike.
Allt som krävs för en ESTA-ansökan är:
För närvarande är ett ESTA giltigt i två år och ansökningsprocessen kan slutföras inom så kort tid som tre dagar.
Att skaffa ett amerikanskt visum kan vara en svår och tidskrävande process. Processen omfattar följande:
I många fall behöver medborgare i länder som inte omfattas av VWP hjälp av en advokat eller översättare (eller båda) för att kunna slutföra ansökningsprocessen framgångsrikt.
Med bara sju miles mellan de två är förmodligen det enklaste och mest effektiva sättet att resa mellan centrala Philadelphia och flygplatsen med tåg, men det är inte det enda tillgängliga alternativet.
SEPTA (Southeastern Pennsylvania Transportation Authority) har regelbunden trafik mellan flygplatsen och stadens centrum. Tågen fortsätter också till andra närliggande orter som Glenside, Warminster, Wayne Junction och Fox Chase. Det tar ca 25 minuter från centrum till flygplatsen och tågen går varje halvtimme på vardagar och varje timme på helgerna.
SEPTA har också ett antal busslinjer till flygplatsen från Philadelphia, inklusive linjerna 37, 108 och 115.
Det finns gott om taxibilar på Philadelphia International och du hittar dem genom att följa skylten "Taxis/Zone 5" som finns vid bagageutlämningen i varje terminal.
Uber, Lyft och andra samåkningsföretag kör på PHL från bagageutlämningsområdet vid varje terminal.
Ett antal biluthyrningsfirmor är verksamma på PHL och de flesta erbjuder skytteltrafik mellan depån och flygplatsterminalen.