John F. Kennedy International Airport (JFK ) ligger i stadsdelen Queens, cirka 16 miles (26 km) sydost om Manhattan, och har varit i drift sedan 1948. Efter mordet på John F. Kennedy 1963 döptes flygplatsen om för att hedra den mördade 35:e presidenten i USA.
Flygplatsen är byggd på ett område med tidigare träskmark vid Jamaica Bay, som en gång i tiden omfattade Idlewild Golf Course, och byggandet påbörjades 1943. Den fick officiellt namnet New York International Airport, Anderson Field 1948, men den nya flygplatsen kallades allmänt för Idlewild, vilket var det vanliga namnet fram till slutet av 1963.
President Harry S. Truman deltog i den officiella öppningsceremonin och den första flygningen ägde rum den 1 juli 1948. För att uppmuntra den nya flygplatsens tillväxt och utveckling tvingade Port Authority utländska flygbolag att använda Idlewild genom att annullera deras tillstånd att landa på närliggande LaGuardia Airport som kämpade för att klara av de krav som ställdes på den vid den tiden. Vid öppnandet hade Idlewild en liten terminalbyggnad, men den byggdes ut till nästan tre gånger sin storlek inom ett par år med ett kontrolltorn som tillkom 1952 samt många nya byggnader och landningsbanor.
År 1951 hade JFK International i genomsnitt bara 73 flygningar in och ut från flygplatsen, men detta antal ökade dramatiskt året därpå när Newark Airport stängdes tillfälligt och trafiken överfördes till Idlewild. Ytterligare verksamhet kom till flygplatsen när de nya DC-7 och L-1049 Constellations dök upp och använde Idlewild i stället för LaGuardia. I mitten av 1957 hade trafikvolymen ökat till ett genomsnitt på över 1.280 flygavgångar under en vecka.
På bara några få år blev Idlewild en av världens mest trafikerade flygplatser och 1954 registrerades den högsta globala volymen av internationell flygtrafik. Flygplatsen var ursprungligen tänkt som en terminal med 55 gater, men ansågs snart opraktisk och otillräcklig för de krav som ställdes och de stora flygbolagen protesterade mot att det tillgängliga utrymmet inte skulle räcka till för framtida tillväxt.
År 1955 presenterades planerna på att bygga sju nya terminaler, varav fem skulle tilldelas de största enskilda flygbolagen, en skulle delas av tre andra flygbolag och en var särskilt avsedd för internationella ankomster. Dessutom skulle ett nytt kontrolltorn med elva våningar byggas tillsammans med de nödvändiga vägar, taxibanor och parkeringsplatser som skulle krävas för att den nyligen utbyggda flygplatsen skulle fungera smidigt.
En månad efter mordet på president Kennedy i december 1963 fick flygplatsen officiellt namnet John F. Kennedy International Airport och de nya flygbolagskoderna JFK och KJFK.
Från 1963 till 2016 har JFK genomgått ytterligare expansion och uppgraderingar, men i januari 2017 beslutades att flygplatsen var i behov av en större renovering på grund av ständigt ökande krav på tillgänglighet och kapacitetsbrist. Vid den tidpunkten hade JFK cirka 60 miljoner passagerare per år, vilket ökade till 75 miljoner år 2020 och förväntas överstiga 100 miljoner år 2050. De planerade renoveringarna omfattade följande
När renoveringen slutligen är klar kommer JFK att ha 149 gater för flygplan och fyra landningsbanor.
Det finns för närvarande sex operativa terminaler på JFK, numrerade 1 till 8. Undantagen är Terminal 3 och 6 som revs 2011 respektive 2013, medan Terminal 5 byggdes ut kraftigt för att ersätta de två som saknades.
Terminal 1 betjänar: Aeroflot, Air China, Air France, Air Serbia, Air Senegal, Asiana Airlines, Austrian Airlines, Azerbaijan Airlines, Azores Airlines, Brussels Airlines, Cayman Airways, China Eastern, Condor, Eastern Airlines, EgyptAir, EVA Air, Flair Airlines, Interjet, ITA Airways, Japan Airlines, Korean Air, Lufthansa, NEOS, Norse Atlantic Airways, Philippine Airlines, Royal Air Maroc, Saudi Arabian Airlines, SWISS International, Swoop, TAP Portugal, Turkish Airlines, Viva Aerobus och Volaris.
Terminal 2 är exklusivt reserverad för Delta Air Lines flygningar.
Terminal 4 är avsedd för internationella ankomster och är också ett nav för Delta Airlines långdistansflygningar. Flygbolag som trafikerar inkluderar: Aero Mexico, Air Europa, Air India, Avianca Brazil, Caribbean Airlines, China Airlines, China Southern, Copa Airlines, Delta Airlines, El Al, Emirates, Etihad, Hawaiian Airlines, Kenya Airways, KLM, Kuwait Airways, LATAM, Singapore Airlines, South African Airways, Uzbekistan Airlines, Virgin Atlantic, Westjet och XiamenAir.
Terminal 5 är främst till för lågprisflygbolaget JetBlue Airways men hanterar även flyg från det irländska flygbolaget Aer Lingus eftersom inkommande passagerare har genomgått en förhandskontroll innan de går ombord på flyg från Irland.
Terminal 7 drivs för närvarande av British Airways och hyrs av företaget fram till 2022 med möjlighet till en treårig förlängning. British Airways flygningar är inte de enda som betjänas av Terminal 7 eftersom den också används av: Aerolineas Argentinas, Alaska Airlines, ANA (All Nippon), Eurowings, Iberia, Icelandair, LOT, Ukraine International Airlines och United Airlines.
Terminal 8 sköts av American Airlines, det tredje största flygbolaget på JFK, och är också avgångs- och ankomstcenter för: Cathay Pacific, Ethiopian Airlines, Finnair, Qatar Airways och Royal Jordanian.
Alla terminaler på JFK är förbundna med AirTrain-nätverket. Det finns AirTrain-stationer bredvid korttidsparkeringen vid varje terminal och tågen går dygnet runt med två till fem minuters mellanrum. AirTrain-tjänsten ansluter också till parkeringsplatser, biluthyrningsanläggningar, hotell och är gratis.
De allra flesta inkommande utländska besökare kommer in i USA via terminal 4 där de genomgår immigrationsprocessen. Oavsett vilken terminal som hanterar de ankommande flygplanen kommer immigrationsprocessen att vara densamma. Med undantag för amerikanska eller kanadensiska medborgare (eller resenärer från länder som anslutit sig till Global Entry-programmet) som kan använda en APC-kiosk (automatiserad passkontroll) eller en Mobile Passport Control-app, måste alla ankommande passagerare anmäla sig till passkontrollen för icke-amerikanska medborgare för handläggning.
Utländska medborgare som reser in i USA måste ha ett giltigt pass som har godkänts av ESTA. ESTA (Electronic System for Travel Authorization) är ett automatiserat Visa Waiver-program som är obligatoriskt för alla utländska medborgare som besöker USA. Det bör noteras att innehav av ett ESTA-godkänt pass inte automatiskt garanterar innehavaren tillträde till USA, eftersom detta beslut i slutändan fattas av den tjänstgörande tjänstemannen vid U.S. Customs and Border Protection (CBP).
Vid passkontrollen kan besökare bli tillfrågade om syftet med deras besök i USA samt detaljer om var de avser att stanna eller besöka. I vissa fall kan besökaren också bli fotograferad eller ombedd att lämna fingeravtryck som en del av säkerhetsprotokollet. Besökare förväntas också deklarera alla livsmedel eller växtartiklar eftersom dessa kan innehålla insekter, bakterier eller sjukdomar.
Att resa mellan JFK och New York är förmodligen bäst att göra via AirTrain som går från flygplatsen till staden där anslutningar kan göras till New Yorks tunnelbanesystem. Det finns många alternativ för passagerare som är på väg till JFK eller som vill ta sig till New York-området.
AirTrain förbinder inte bara alla terminaler på JFK utan kör också in till staden där det slutar på antingen Jamaica eller Howard Beach stationer. Från Jamaica station är det möjligt att ansluta till tunnelbanesystemet och resa till Queens, Brooklyn, Midtown och Lower Manhattan eller Jamaica Center. Long Island Rail Road ligger också vid Jamaica station och går från Queens, Brooklyn och Manhattan till Long Island. Howard Beach station ansluter till tunnelbanesystemet och sträcker sig från Brooklyn och Manhattan i öster till Rockaways söder om JFK.
New Yorks tunnel bana går inte till JFK så resenärer måste först ta sig till stationerna Jamaica eller Howard Beach och byta till AirTrain som trafikerar alla terminaler på flygplatsen.
Metropolitan Transportation Authority (MTA) har regelbunden busstrafik från Brooklyn, Queens och andra stadsdelar i New York till John F. Kennedy International Airport.
Beroende på avreseort (eller destination) kan taxi från JFK vara dyrt. Det är möjligt att utnyttja ett fast pris på 52 USD (för närvarande) som täcker en till fyra passagerare i en taxi (fem i en minivan) från Manhattan till JFK. Det fasta priset kan vara föremål för en tilläggsavgift under rusningstid och en statlig skatt på femtio cent. Det är också brukligt att ge dricks till föraren.
Anländande besökare kan enkelt hyra en bil på JFK eftersom varje ankomstterminal har en biluthyrningsdisk eller en telefon som kan användas för att kontakta ett uthyrningsföretag.