Kontrollera ESTA-status
ESTA nyheter, information och hjälp.

Guide till Fort Lauderdale-Hollywood Internationella Airport (FLL)

Fort Lauderdale-Hollywood International (FLL ) är en av tre flygplatser i Miami-området och ligger i närheten av städerna Hollywood, Dania Beach och Fort-Lauderdale med storstaden Miami bara 34 km (21 miles) söderut.

Sedan nittiotalet är flygplatsen en interkontinental gateway med mer än 700 internationella och inhemska flygningar dagligen och är ett centrum för JetBlue, Allegiant Air och Spirit Airlines och hanterar också en stor mängd Southwest Airlines-flygningar.

Fort-Lauderdale, som tilldelats IATA-koden FLL (International Air Transport Association), är känd som en av de flygplatser som snabbast återhämtat sig från coronaviruspandemin med över 28 miljoner passagerare 2021 jämfört med knappt 17 miljoner under det år då pandemin i princip stoppade flygtrafiken. Detta var fortfarande långt ifrån 2019 års totala antal på 36,7 miljoner, men ändå ett uppmuntrande tecken på återhämtning.

FLL flygplats historia

Delstaten Florida är välkänd för sina utmärkta golfmöjligheter, så det kommer nog inte som någon överraskning att det ursprungliga flygfältet byggdes på en golfbana. År 1928 köpte veteranen och piloten Merle Fogg en 9-håls golfbana som hade förstörts av Miami Hurricane två år tidigare. En ny flygplats med två korsade och asfalterade landningsbanor byggdes snabbt, färdigställdes och öppnades på bara drygt ett år och fick officiellt namnet Merle Fogg Field.

I början av andra världskriget överlämnades flygplatsen till den amerikanska flottan och fick det nya namnet Naval Air Station Fort-Lauderdale. För att underlätta verksamheten uppfördes ett kontrolltorn och de gamla landningsbanorna asfalterades. Det ursprungliga syftet med Naval Air Station var att rusta upp civila flygplan för militärt bruk innan de skickades utomlands till krigszoner i Europa och Nordafrika. Senare blev det ett utbildningscenter för marinpiloter och flygbesättningsmän som flög Grummans och Avengers baserade på hangarfartyg och små landbaserade flygfält.

År 1946, efter andra världskrigets slut, släppte den amerikanska flottan kontrollen över flygplatsen och den överlämnades till grevskapet och blev Broward County International Airport. Det dröjde ett antal år innan Broward International verkligen växte i betydelse och det fanns tre viktiga milstolpar i dess utveckling:

  • 1953. Kommersiella flygningar inleds till Nassau på Bahamas
  • 1958. Regelbundna inrikesflygningar i USA inleds
  • 1959. Den första permanenta terminalen byggs

Med byggandet av den nya terminalbyggnaden (som ersatte äldre provisoriska och tillfälliga skjul) döptes flygplatsen om ännu en gång till Fort-Lauderdale-Hollywood International Airport.

Att förflytta sig runt FLL

Även om Fort-Lauderdale är en stor flygplats som sträcker sig över nästan 1 400 hektar, ligger de faktiska terminalerna nära varandra och att ta sig från A till B är en relativt enkel sak. Det finns fyra terminaler med 66 gater och även om de är numrerade 1 till 4 har de också en färgbeteckning.

Terminal 1 (Gula terminalen)

Innehåller hallarna A till C och används huvudsakligen för internationella flygningar. De flesta av Southwest Airlines flygningar går från Concourse B.

Terminal 2 (röd terminal)

Här finns Delta Air Lines och Concourse D.

Terminal 3 (lila terminal)

Hallarna E och F ligger i den lila terminalen som är den huvudsakliga basen för JetBlues verksamhet. Förbindelse till Terminal 4 via en gångbro.

Terminal 4 (gröna terminalen)

Operativt centrum för Spirit Airlines. Hall H används för både utrikes- och inrikesflyg.

Gå eller åka buss?

Det finns två sätt att ta sig mellan terminalerna eller till parkeringsplatsen på Fort-Lauderdale: till fots eller med buss.

Till fots

Beroende på startpunkt och destination kan resenärer antingen använda gångvägarna längs trottoarkanten eller Parking Garage Walking Trail.

Buss

Fort-Lauderdale har en busslinje som kör mellan terminalerna och även täcker hyrbilscentret. Hållplatserna ligger utanför varje terminal och bussarna kör dygnet runt med täta intervall.

Spårvagnen mellan garagen är ett tredje alternativ, men det är bara en begränsad service mellan olika garageplatser.

Utsedda terminaler för flygbolag

Följande är en guide till vilka terminaler som oftast tilldelas respektive flygbolag, men dessa kan alltid ändras beroende på omständigheterna. Som synes har vissa flygbolag verksamhet från mer än en terminal.

Terminal 1

China Southern Airlines, Allegiant, South African Airways, Westjet Airlines, Lufthansa, BahamasAir, ANA Airlines, Air China Airlines, Sun Country Airlines, Norwegian Air International, Royal Air Maroc Airlines, Volaris Airlines, Miami Air International, United Airlines, TAME, Silver Airways, Swift Air, SAS, Southwest Airlines, Alaska Airlines, Qantas, Air New Zealand, Brussels Airlines

Terminal 2

Alitalia, KLM, Delta Airlines, Air Canada, Korean Air, LATAM, Frontier Airlines, Elite Airways, Turkish Airlines, Virgin Atlantic, China Eastern Airlines, Brussels Airlines, Air France, AeroMexico Airlines

Terminal 3

JetBlue, Singapore Airlines, Aer Lingus, American Airlines, British Airways, Japan Airlines, Hawaiian Airlines, TAP Air Portugal, Gulf Air, Emirates, Qatar Airways, El Al, Etihad Airlines, Turkish Airlines, Sunwing Airlines

Terminal 4

El Al, Qatar Airways, Caribbean Airlines, Avianca Airlines, Spirit Airlines, Azul Brazilian, COPA Airlines, Air Transat Airlines, JetBlue, Etihad Airlines, Aer Lingus, Emirates

Det finns ingen särskild terminal eller avdelning för internationella flyg som avgår från eller ankommer till Fort Lauderdale, även om en stor andel använder terminal 1. Oavsett vilken terminal som används måste ankommande utlänningar passera tull- och immigrationskontrollen som finns i terminal 1 och 4.

Immigration, tull och vidare

Utländska medborgare som besöker USA måste följa ett strikt protokoll med säkerhets-, immigrations- och tullbestämmelser för att kunna komma in i landet utan problem och så snabbt som möjligt. På grund av förhöjd säkerhet (och i viss mån coronaviruspandemin) kan köerna vid säkerhets- och tullkontrollerna vara långa, så besökare bör se till att alla nödvändiga handlingar är i ordning och finns till hands samt vara noga med att inte packa några förbjudna ämnen eller material i handbagaget eller i det förvarade bagaget.

ESTA eller visum

Den enskilt viktigaste regeln för icke-amerikanska medborgare är att se till att de antingen har ett giltigt pass och ett legitimt visum för att resa in i USA eller ett ESTA-godkänt pass. Medborgare i många av världens länder behöver ett amerikanskt visum för att resa in i USA, men de som kommer från länder som ingår i Visa Waiver Program (VWP ) måste ha ansökt om och fått ett ESTA. Storbritannien, EU:s medlemsstater och många andra nationaliteter finns med på listan över länder som omfattas av Visa Waiver Program.

ESTA står för Electronic System for Travel Authorization och är ett visum i elektroniskt format. Efter att ha fyllt i ett detaljerat frågeformulär beviljas eller nekas ESTA beroende på den information som lämnats och de efterföljande bakgrundskontroller som följer. När ESTA har beviljats kopplas det digitalt till den sökandes pass som sedan kan skannas av amerikanska tull- och gränsbevakningstjänstemän (CPB) vid inresan till USA.

Besökare till USA med visum måste fylla i ett Immigration Arrival/Departure-kort innan de anländer till immigrationskontrollen, medan detta inte är nödvändigt för dem med ett ESTA.

Klarering av tullen

Vid CBP: s tullkontroll måste resenären omedelbart deklarera alla föremål som inte får finnas i bagaget eller som överskrider gränserna för vad som är tillåtet. Underlåtenhet att göra detta kan leda till böter, nekad inresa eller till och med straffrättsliga förfaranden beroende på hur allvarlig överträdelsen är.

Handbagage och förvaringsbagage genomgår röntgenscreening och slumpmässiga handkontroller är också en tydlig möjlighet. Det är bäst att strikt följa riktlinjerna för vad som är tillåtet och inte tillåtet eftersom underlåtenhet att göra detta ofta kan leda till katastrof.

Transfer och marktransport

Att lämna flygplatsen och resa till någon av de närliggande städerna kan göras på flera olika sätt:

Buss

Linje 1 på BCT (Broward County Transit) kör dagligen mellan flygplatsens hyrbilscenter och Aventura Mall i Miami.

Tri-Rail

Pendeltåget Tri-Rail trafikerar länen Miami-Dade, Broward och Palm Beach från flygplatsens station i Dania Beach, några kilometer från FLL. Flygplatsen erbjuder gratis transferbussar för Tri-Rail-kunder från alla terminaler till tågstationen i Dania Beach.

Taxi

Taxistationer finns utanför varje terminalbyggnad och kör dygnet runt till många destinationer i när och fjärran.

Samåkning är också ett alternativ eftersom de flesta större samåkningsföretag kör till och från FLL från angivna upphämtnings- och avlämningsplatser, men dessa måste bokas i förväg med hjälp av de relevanta operatörernas mobilapp.