Det finns tio kommersiella flygplatser på Hawaii, varav Daniel K. Inouye Airport (HNL) i Honolulu är den största. Tidigare känd som Honolulu Airport döptes den om till minne av den tidigare amerikanske senatorn, och infödde hawaiianen, Daniel Inouye som en gång var den tredje i raden att bli USA:s president.
Flygplatsen ligger cirka 5 km från centrala Honolulu och har en yta på 4.200 hektar och trafikerar norra USA och Kanada samt långdistansdestinationer som Melbourne och Sydney i Australien.
Daniel K. Inouye International är ett nav för Hawaiian Airlines och även en operativ bas för Aloha Air Cargo. Trots namnbytet är IATA (International Air Transport Association) flygplatskoden fortfarande HNL, den kod som ursprungligen betecknade Honolulu Airport.
Flygplatsen hette först John Rodgers Airport när den öppnade 1927 och hade fått sitt namn efter John Rodgers, en sjöofficer i första världskriget. Det var den första riktiga flygplatsen på Hawaii, öarna hade tidigare betjänats av grova landningsbanor, planade fält och några dockor för sjöflygplan.
Efter Pearl Harbor-attacken i december 1941 tog den amerikanska militären över alla civila flygplatser på Hawaii, inklusive Rodgers som fick namnet Naval Air Station Honolulu. Efter att ha byggt en ny terminalbyggnad och ett kontrolltorn förblev flygfältet under den amerikanska flottans kontroll fram till 1946 då det återlämnades till Hawaiis civila myndigheter. Vid den tiden var flygplatsen en av USA:s största flygplatser med fyra asfalterade landningsbanor och ytterligare tre landningsbanor för sjöflygplan.
Åter under civil kontroll döptes flygplatsen 1947 om till Honolulu Airport med tillägget "international" 1951.
Den gamla terminalen ersattes 1962 av John Rodgers Terminal som förbättrades och moderniserades under de följande åren och 1966 flög både Aloha och Hawaiian Airlines reguljära flygningar mellan Hawaii-öarna.
Under 60- och 70-talen började många internationella flygbolag använda Honolulu Airport som mellanlandningsplats på flygningar över Stilla havet. Bland dessa fanns många av de dåvarande större flygbolagen samt några mindre och framväxande operatörer.
Några av de större flygbolagen som använde flygplatsen var bl.a:
BOAC (British Airways), Air New Zealand, China Airlines, Japan Airlines, Qantas och Singapore Airlines.
Fler stora namn följde under de följande årtiondena när Honolulu International fick fler väletablerade flygbolag på sin lista.
Dessa inkluderade:
American Airlines, Continental Airlines, Braniff International, Pan Am, Western Airlines, Delta Air Lines, TWA, Air Canada och United Airlines.
Med ett stadigt ökande antal företag och passagerare blev det uppenbart att Honolulu International Airport hade svårt att klara av efterfrågan och att en översyn och uppgradering var nödvändig.
I början av 2006 godkände den sittande guvernören på Hawaii, Linda Lingle, ett moderniseringsprogram för alla Hawaiis flygplatser, där 1,7 miljarder dollar anslogs till Honolulu. Prioriteringen var att förbättra säkerheten och de operativa förfarandena och samtidigt förbättra servicen till passagerarna på flygplatsen.
Ett nytt parkeringshus har byggts och den internationella ankomstkorridoren har försetts med rörliga gångbanor. En hallutbyggnad, Mauka Concourse, byggdes också på bekostnad av Hawaiian Airlines och öppnades officiellt 2017.
Samma år bytte flygplatsen officiellt namn till Daniel K. Inouye International Airport och behåller IATA-flygplatskoden HNL.
Det finns fyra landningsbanor på Honolulu Airport. Huvudbanan, känd som Reef Runway, byggdes faktiskt till havs och var en alternativ landningsplats för nu pensionerade Space Shuttle. Flygplatsen har också två vattenvägar till havs som kan användas av sjöflygplan.
Det finns 60 gater fördelade på tre terminaler, benämnda Terminal 1, 2 och 3, på Honolulu.
Terminal 1 öppnades så sent som 1993 och har 25 gater, den nya Mauka Concourse och en gångväg efter säkerhetskontrollen som ansluter till Terminal 2.
Med 29 gater är Terminal 2 den största av de tre terminalerna och den enda som är anpassad för, och används för, internationella avgångar och ankomster
Terminal 3 är den minsta terminalen på Honolulu International och ersatte en äldre envåningsbyggnad som stängdes och revs och nu endast hanterar mindre flygplan
Det är enkelt att ta sig runt på flygplatsen med Wiki Wiki Shuttle (en gratis skyttelbuss) som kör mellan alla tre terminalerna samt mellan hallarna i Terminal 1 och Terminal 2.
Hawaiian Airlines exklusivt
Hanterar alla internationella flygningar, inklusive flygningar från stora internationella flygbolag som t.ex:
Alaska Airlines, Korean Air, Qantas, Delta Air Lines, AeroMexico, Virgin Atlantic, British Airways, American Airlines, United Airlines, Air New Zealand, Air Canada, Iberia, KLM
Mokulele Flygbolag
Även om Hawaii kan betraktas som en liten utpost i USA, finns det stränga säkerhetskontroller av personer och varor som rör sig genom Honolulu International. Inte mindre än åtta federala myndigheter har en närvaro på flygplatsen, inklusive:
Jordbruksdepartementet och det amerikanska postverket finns också representerade och flygplatsen har till och med ett eget fängelse.
Fram till nyligen hade Honolulu ett dåligt rykte som en av de värsta amerikanska flygplatserna när det gällde tidsåtgången för tull- och immigrationskontroller. Situationen har förbättrats avsevärt under de senaste åren men köerna kan fortfarande förväntas vara långa under dagtid och särskilt under semesterperioderna.
Nästan omedelbart efter landning på flygplatsen kommer internationella resenärer att kontrolleras genom immigrationen eftersom detta är det första området man möter efter avstigning. Det finns en separat kö för utländska besökare som betecknas som antingen "Non-Resident" eller "Foreign Passport".
När du kallas fram ska ett giltigt pass visas upp för tull- och gränsskyddstjänstemannen (CBP) i tjänst samt ett amerikanskt visum och tulldeklarationsformulär om de också skulle krävas.
Visum krävs inte av medborgare i länder som är inskrivna i Visa Waiver Program (VWP). Dessa VWP-länder betraktas som låga säkerhetsrisker och inkluderar de flesta av Europeiska unionens medlemsstater och andra länder som Australien, Nya Zeeland, Japan och många fler.
Istället för visum behöver VWP-medborgare ett ESTA-godkänt pass (Electronic System for Travel Authorization). Att ansöka om och få ett ESTA är obligatoriskt och bör göras i god tid före ett planerat besök i USA för att ge ESTA-myndigheterna tid att göra bakgrundskontroller av de sökande.
VWP-medborgare med ett ESTA-godkänt pass behöver inte fylla i något tulldeklarationsformulär.
Det är ganska vanligt att CBP-agenten ställer några frågor till inkommande passagerare som vanligtvis täcker följande ämnen:
Att ange namn och adress till ett hotell kan vara en enkel sak, men om du planerar att bo hos släktingar eller vänner kan det vara en mer komplicerad procedur och att ha namn och adresser redan utskrivna och till hands kan hjälpa till att påskynda immigrationsprocessen.
Transport till och från flygplatsen är relativt okomplicerad eftersom det finns ett antal alternativ tillgängliga, inklusive bussar, en pendelservice, taxi eller bil.
Den lokala busstrafiken, med det fantasifulla namnet TheBus, kör flera rutter till Honolulu Airport. Linje 20 går till centrala Honolulu medan linjerna 9, 40, 42, 51 och 303 har en mängd olika destinationer på ön Oahu.
En shuttleservice på begäran kör från flygplatsen till valfri destination på Oahu.
AMPCO Express taxibilar kör från Honolulu flygplats utanför bagageutlämningen i alla terminaler.
Sedan 2021 har Daniel K. Inouye International Airport biluthyrning med mer än 4 500 fordon tillgängliga för uthyrning.
Det finns ingen tågtrafik till flygplatsen, men en ny station planeras för flygplatsen som kommer att anslutas till Honolulu Rail Transit-systemet. Detta är dock ett pågående arbete och förväntas inte vara i drift förrän tidigast 2031.