Kontrollera ESTA-status
ESTA nyheter, information och hjälp.

Guide till Antonio B. Won Pat Internationella Flygplats (GUM)

Med det ganska krångliga namnet Antonio B. Won Pat International Airport (GUM) är det knappast förvånande att den tidigare marinflygstationen i Agana oftast bara kallas Guam International Airport. Det är heller ingen överraskning att det är den enda internationella flygplatsen på Guam, eftersom ön bara är en kvadratkilometer stor och har omkring tusen invånare.

Flygplatsen ligger 5 km öster om Hagåtña, huvudstaden som tidigare hette Agana, och som är öns centrum för kommersiell verksamhet och myndigheter.

Guam International täcker bara 1 700 hektar och är en liten flygplats med en enda terminalbyggnad och två asfalterade landningsbanor, men är ett viktigt nav för Asia Pacific Airlines och ett nav i Stilla havet för United Airlines.

Flygplatsen är uppkallad efter Antonio Borja Won Pat som var den första delegaten från ön att sitta i det amerikanska representanthuset och har IATA-beteckningen GUM (International Air Transport Association).

Startade som ett japanskt flygfält

Ett flygfält dök först upp på Guam omkring 1943 och byggdes av japanerna som en del av landets försvarssystem som skyddade området runt Marianerna. Japanerna döpte den militära flygbasen till Guamu Dai Ni, vilket översatt betyder Guam nummer 2. Den japanska besittningen av ön varade dock inte länge eftersom den återtogs av amerikanska trupper ett år senare 1944 och döptes om till Agana Airfield, namnet på den närmaste staden på ön.

Flygfältet skadades svårt under återerövringen men reparerades snabbt av amerikanerna och blev snart en bas för U.S. Air Forces Seventh Air Force som flög Consolidated B-24 tunga bombplan från Guam innan verksamheten överfördes till Okinawa 1945. Efter att bombverksamheten flyttats till Okinawa fortsatte Agana Airfield att användas av Lockheed P-38 Lightnings spaningsflygplan med lång räckvidd fram till början av 1946.

Efter andra världskrigets slut 1945 fortsatte flygfältet att användas av U.S. Air Force som bas för jaktförsvar och även som knutpunkt för transporter fram till 1947 då det övergick i händerna på U.S. Navy som fortsatte att bedriva verksamhet där tills det slutligen stängdes 1993.

Användning som civil flygplats

En prefabricerad Quonset-hydda fungerade som flygplatsens terminalbyggnad under de militära åren då endast militär personal kunde använda flygfältet. När den amerikanska armén och flottan inte längre behövde Guam som bas beslutade man att utveckla flygplatsen för civilt bruk och den internationella flygterminalen öppnades i mars 1967. Bara två månader senare välkomnade Guam Airport sina första internationella ankomster och den civila trafiken började därefter öka. 1967 överfördes kontrollen över flygplatsen officiellt till Guams handelsdepartement och 1995 till den nybildade Guam International Airport Authority (GIAA).

År 1982 öppnade en ny passagerarterminal sina dörrar och den nuvarande, större terminalen öppnades mellan 1996 och 1998. Under de första åren hanterade Guam Airport huvudsakligen charterflyg och det var inte förrän 2014 som de första reguljära internationella tjänsterna inleddes med flygningar till Kinas Shanghai Pudong Airport som drivs av den stora flygoperatören United Airlines.

Utvecklingen fortsatte på flygplatsen med lanseringen av Project Hulo med en budget på över 165 miljoner dollar som är avsedd att öka passagerarkapaciteten, öka antalet säkerhetsspår, utöka parkeringsmöjligheterna och förbättra det internationella ankomstområdet. Flygplatsen hanterar över 3,5 miljoner ankommande och avresande passagerare årligen och denna siffra förväntas öka i takt med att Guam International Airport fortsätter att uppgradera sina anläggningar och sin kapacitet.

Immigration, tull och säkerhet

Även om ön Guam är ett amerikanskt territorium ligger det utanför den amerikanska tullens jurisdiktion och alla ankommande passagerare måste passera genom inspektion av Guams tull- och karantänmyndighet. Det enda undantaget är passagerare som ska till Honolulu på Hawaii, vilket är den enda flygningen från Guam Airport till en amerikansk delstat. Dessa passagerare kommer, som vanligt, att behandlas av amerikansk personal från Custom and Border Protection (CBP).

Bortsett från denna relativt lilla skillnad är kraven för flygpassagerare som anländer till Guam Airport desamma som för alla amerikanska flygplatser och de kan delas in i två kategorier:

  • Medborgare i länder som omfattas av Visa Waiver-programmet
  • Medborgare i länder som inte omfattas av Visa Waiver-programmet

Medborgare i länder som omfattas av programmet för viseringsundantag

USA har ett Visa Waiver Program (VWP) för cirka 41 olika länder runt om i världen. Det är ett ömsesidigt arrangemang med länder vars medborgare anses utgöra ett lågt säkerhetshot. VWP-medborgare behöver inget visum för att resa in i USA på korttidsbesök och i gengäld har amerikanska medborgare visumfri tillgång till de deltagande länderna.

VWP-medborgare måste dock i stället ha ansökt om och beviljats ett ESTA innan de påbörjar ett besök i USA. Ett ESTA, eller Electronic System for Travel Authorization, är en digital form av visum som är kopplat till ett pass men som är mycket lättare att skaffa än ett amerikanskt visum. När ESTA-ansökningsnumret har godkänts länkas det när den sökandes pass skannas i en amerikansk inresehamn, antingen på land eller till sjöss.

Medborgare som omfattas av Non-Visa Waiver-programmet

USA:s nationella säkerhet är strikt och att skaffa ett amerikanskt visum är långt ifrån en formalitet. I processen ingår att fylla i mycket detaljerade och personliga frågeformulär och immigrationsformulär samt att tillhandahålla styrkande handlingar. Det är lätt att göra misstag och eventuella fel kan inte enkelt rättas till och kan leda till att visumansökan avslås.

Medborgare i länder som inte kvalificerar sig för VWP har inget annat alternativ än att gå igenom visumansökningsförfarandet eftersom ankomst till amerikansk mark utan rätt pappersarbete kommer att leda till kvarhållande och deportering. Dessutom måste icke-VWP-medborgare också fylla i ett tulldeklarationsformulär innan de närmar sig tullområdet eftersom detta också är ett obligatoriskt krav.

Oavsett om man reser med ESTA eller visum måste alla icke-amerikanska medborgare ha ett giltigt, aktuellt pass och alla papper måste visas upp för tull- och gränsskyddsagenterna (CBP) i tjänst där nyanlända också kan bli kort utfrågade om syftet med och varaktigheten av besöket.

Guams internationella flygplats layout

Det finns faktiskt två terminalbyggnader på Guam Airport även om den äldre av de två, Commuter Terminal, inte längre används för att hantera flygningar sedan den hyrdes ut 2003.

Den första fasen av den nuvarande terminalbyggnaden färdigställdes 1996 och omfattade ett tull- och immigrationsområde. Idag finns det tre nivåer i terminalen:

Källare

Källarplanet är till för ankommande flyg och rymmer de nödvändiga bagageutlämnings- och tullklareringsdiskarna samt flygplatspolisens station.

Förklädesnivå

Detta är avgångsplanet med biljettförsäljning.

Tredje våningen

En våning upp, på tredje våningen, finns avgångsgaterna och flygplatsens immigration.

Tidigare år fanns det ingen skiljevägg mellan ankommande och avgående resenärer, vilket var ett säkerhetsproblem både för flygplatsen och de amerikanska immigrationsmyndigheterna. Detta var inte ett tillfredsställande (eller säkert) arrangemang och efter terroristattackerna den 11 september 2001 krävde den amerikanska regeringen en säker separering av ankommande passagerare. Idag används semi-permanenta och flyttbara väggar för att dela upp terminalbyggnaden i två sektioner, vilket har lett till ett säkrare sätt att hålla ankommande resenärer borta från själva terminalen tills de har blivit ordentligt screenade och kontrollerade.

Det finns bara två landningsbanor på Guam International Airport, men de kan hantera världens största flygplan, inklusive Antonov An-225 Mriya. De flesta internationella flygningar från Guam går till Japan, Kina eller Filippinerna, men United Airlines flyger också till Honolulu på Hawaii.

Transfer och marktransporter

Eftersom Guam är en så liten ö finns det ingen järnvägsförbindelse till flygplatsen. Huvudstaden Hagåtña ligger bara en kort taxiresa bort eller så går det lokala bussar på vägarna runt flygplatsen som tar ankommande besökare till de flesta städer, byar och andra destinationer på ön.