Washington Dulles International Airport (IAD ) ligger på gränsen mellan Loudoun och Fairfax counties i delstaten Virginia, cirka 26 miles (42 km) väster om USA:s huvudstad Washington D.C. Det är en av tre flygplatser som betjänar Washington-området, de andra är Ronald Reagan International och Baltimore/Washington International.
Av de tre har Ronald Reagan det lägsta antalet passagerare medan Baltimore har det högsta antalet. Washington Dulles är dock den största flygplatsen, med en yta på 13 000 hektar, och den mest trafikerade när det gäller internationella flygningar med över 60 000 passagerare som passerar flygplatsen varje dag. Flygplatsen betraktas som den internationella knutpunkten för området och är en viktig bas för United Airlines.
Flygplatsen öppnades relativt nyligen, 1962, och har delvis fått sitt namn från John Foster Dulles, som var tidigare utrikesminister för president Dwight D. Eisenhower. IATA-koden (International Air Transport Association) för flygplatsen var tidigare DIA (Dulles International Airport), men den lästes ofta felaktigt som DCA, vilket är IATA-koden för Ronald Reagan Airport, så kodbokstäverna ändrades till IAD.
Före andra världskriget var Hoover Field den viktigaste flygplatsen i Washington-området och låg på den plats där Pentagon nu ligger. Hoover Field ersattes 1941 av Washington National Airport men några år efter krigsslutet började luftfartsmyndigheterna överväga att bygga en andra flygplats nära USA:s huvudstad. Washington Airport Act från 1950 tillhandahöll finansiering för projektet och den nya flygplatsen skulle ligga i Fairfax County. Den valda platsen övergavs dock snabbt på grund av protester från närboende och de ständigt expanderande förorterna runt Washington.
Till slut, 1958, valde president Eisenhower den nuvarande platsen som skulle uppkallas efter John Foster Dulles som senare blev chef för Federal Aviation Administration (FAA). Den nya flygplatsen byggdes på platsen för ett mindre flygfält, Blue Ridge Airport. Byggandet av den nya flygplatsen var inte helt okontroversiellt eftersom 87 fastighetsägare på flygplatsområdet fick se sina fastigheter utdömda och rivna.
Huvudterminalen ritades av den kände arkitekten Eero Saarinen och är känd för sin elegans och skönhet. Terminalen byggdes om på nittiotalet och dess längd mer än fördubblades, vilket gav mer utrymme för passagerare och biljettdiskar.
När Dulles Airport (som den officiellt hette) öppnade hade den fyra landningsbanor (tre långa och en kort), en kort rad med kontor, ett litet hotell och en konstgjord sjö för att fånga upp regnvatten. Dulles hade också en vägbana med två nivåer på framsidan av flygplatsen: en för ankomster och en för avgångar.
Flygplatsens namn ändrades igen 1984 när den fick den officiella titeln Washington Dulles International Airport. Idag har IAD fortfarande kvar huvudterminalbyggnaden men har också två satellitterminaler som rymmer Concourses A, B, C och D som tillsammans har totalt 139 gater. Det finns fyra landningsbanor på Dulles med en femte fortfarande i planeringsstadiet och inget fastställt datum för byggstart.
Det finns tre terminaler på Dulles Airport men ingen av dem har något namn förutom huvudterminalen som helt enkelt kallas "huvudterminalen". De två återstående terminalerna har inga särskilda nummer eller bokstäver och den enda skillnaden mellan de två är att den ena inrymmer Concourses A och B medan Concourses C och D finns i den andra.
Detta gör det inte särskilt lätt för avresande passagerare att hitta rätt avgångsgate. Ankommande passagerare från internationella flygningar kommer med största sannolikhet att gå av vid antingen Concourse A eller D, men detta är inte ett garanterat faktum.
För det mesta tilldelas flygbolagen en terminal eller hall enligt följande:
Air Georgian Airlines (Air Canada), Frontier Airlines, Southern Air Express
Aer Lingus, Air China, Air France, Aeroflot, Copa Airlines, Ethiopian Airlines, Emirates, KLM, IcelandAir, Korean Air, Porter Airlines, LATAM, Saudi Arabian Airlines, Sun Air International, United Express, Turkish Airlines, Virgin Atlantic
Air India, AeroMexico, Alaska Airlines, American Airlines, All Nippon Airways, Avianca Airlines, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Delta Air Lines, Delta International, Lufthansa, JetBlue, Qatar Airways, PSA Airlines, Royal Air Maroc Airlines, South African Airways, Scandinavian Airlines, Southwest Airlines, Virgin America, TACA Airlines
United Airlines, United Express
United Airlines, United Express
Oavsett i vilken hall eller terminalbyggnad de internationella resenärerna landar kommer de att ledas genom säkerhetsområdet till International Arrivals Building där tullen och immigrationen finns.
Med så många som 2 400 passagerare per timme kan man förvänta sig förseningar och köer vid bagageutlämning, tull och immigration, men situationen är mycket bättre än vad den var för några år sedan. Mer än sex miljoner internationella passagerare passerar Dulles Airport varje år och det är flygplatsens förtjänst att köer och förseningar hålls till ett minimum tack vare den senaste utvidgningen av ankomsthallen och installationen av nya tullkontrollstationer.
Alla icke-amerikanska medborgare som anländer med internationella flygningar och deras bagage måste kontrolleras och godkännas av tull- och gränsskyddspersonal (CBP) innan de lämnar det säkra området och lämnar flygplatsen. Bestämmelserna varierar beroende på passagerarens nationalitet och avreseland.
Icke-amerikanska resenärer från många länder kommer att bli ombedda att uppvisa ett giltigt pass och ett godkänt amerikanskt visum. Visuminnehavare måste också fylla i ett tulldeklarationsformulär som vanligtvis delas ut och fylls i under flygningen.
Medborgare i länder som är anslutna till Visa Waiver Program (VWP ) behöver inget visum men måste ha ett giltigt pass som har ESTA-godkännande. ESTA (Electronic System for Travel Authorization) är en elektronisk form av visum som är kopplat till ett pass och ger innehavaren tillstånd att resa in i USA. Inresa är dock inte garanterad, eftersom en CPB-agent kan neka innehavaren inresa om det finns rimliga och tillräckliga skäl för detta. VWP-länderna inkluderar Andorra, Australien, Belgien, Brunei, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Israel, Italien, Japan, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Schweiz, Qatar, Republiken Malta, San Marino, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sydkorea, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Taiwan, Österrike. Resenärer bör se till att ESTA har beviljats i god tid före avresan.
För regelbundna besökare i USA som är medlemmar i Global Entry Program kan tullklareringen påskyndas. Medlemmar i programmet kan undvika köer genom att skanna sitt pass och sina fingeravtryck (som registreras under ansökningsprocessen) vid Global Entry-kioskerna som finns på många amerikanska flygplatser, inklusive Dulles. Det tillkommer en anmälningsavgift (för närvarande 100 USD) för Global Entry-programmet som är öppet för vissa europeiska länder, inklusive Storbritannien.
Att ta sig till och från Washington Dulles Airport kan bara göras med bil eller buss eftersom det ännu inte finns någon järnvägsförbindelse.
Både Route 981 och Route 983 kör mellan Washington Dulles Airport och Reston Station där det finns anslutningar till Washington D.C.
Järnvägssystemet Metroline, som drivs av Washington Metro, förbinder Washington D.C. och flygplatsen. Det togs i drift 2023
Linje 5A kör från flygplatsen och har sin slutstation i sydvästra Washington D.C.
Megabus kör regelbundet från flygplatsen till Charlottesville och Blacksburg.
Alla taxibilar på Washington Dulles ägs och körs av företaget Washington Flyer.
Både Uber och Lyft erbjuder biltjänster till och från flygplatsen.