Phoenix Sky Harbor International Airport (PHX ) ligger bara 5 km öster om Phoenix i delstaten Arizona och är en civil-militär flygplats som är den största och mest trafikerade i delstaten. Den rankas konsekvent bland de tio mest trafikerade amerikanska flygplatserna och rankas också ofta bland de femton bästa globalt.
Kommersiellt är det ett operativt nav för American Airlines och ett viktigt centrum för Southwest Airlines nordamerikanska verksamhet medan militären använder Phoenix Airport som ett centrum för 161st Refuelling Wing. Den militära delen av flygfältet är en del av (men ändå skild från) flygplatsen och kallas Goldwater Air National Guard Base.
Flygplatsen använder IATA-koden PHX(International Air Transport Association), som helt enkelt är en förkortning för Phoenix.
Flygplatsen byggdes 1928 och hette först Sky Harbor, men varför man valde det namnet är okänt. Den var en av fyra flygplatser som byggdes i Phoenix-området och bestod bara av en enda landningsbana. Efter börskraschen 1929 saknade ägarna Scenic Airways pengar och sålde flygfältet till Acme Investment Company, som i sin tur sålde det vidare till de civila myndigheterna i Phoenix 1935.
Även om flera mindre flygbolag opererade från Phoenix var det inte förrän 1938, när TWA började flyga till San Francisco, som flygplatsen blev etablerad. TWA utökade sin verksamhet på flygplatsen när man 1944 lade till flygningar till större städer som Los Angeles och New York. År 1946 började Arizona Airways också med lokala flygningar inom delstaten innan de fyra år senare gick samman och blev Frontier Airlines och lade till nya destinationer som Denver, El Paso och Albuquerque.
Efter andra världskrigets slut började arbetet med att bygga en ny terminalbyggnad och två nya landningsbanor. Den nya terminalen öppnades tillsammans med ett nytt kontrolltorn 1952, men dessa revs 1991.
År 1957 fanns det cirka 42 reguljära avgångar dagligen och detta antal ökade när Western Airlines (1958), Continental Airlines (1961) och Delta Air Lines (1969) började använda flygplatsen för reguljära flygningar. En av landningsbanorna togs bort för att bygga nya terminalbyggnader och den nya Terminal 2 togs i bruk 1962. Ytterligare en terminal, Terminal 3, byggdes 1979 och ytterligare flygbolag lades till Phoenix-listan när både Eastern Airlines och Allegheny Airlines (som snart skulle bli USAir) inledde sin verksamhet från flygplatsen samma år och fick sällskap av United Airlines ett år senare. År 1982 anslöt sig även Southwest Airlines till den ständigt växande listan av flygbolag som använde PHX när flygplatsen fortsatte att utöka sin passagerar- och fraktkapacitet. I takt med att tillväxten fortsatte behövdes ytterligare en terminal och en ny terminal, Terminal 4, tillkom 1990 och inrymde fyra hallar vilket gjorde den till den största terminalen på PHX.
När terminal 4 stod klar 2019 fick den namnet Barry M. Goldwater Terminal efter den tidigare senatorn i Arizona, och det föreslogs att flygplatsen också skulle bära hans namn. Förslaget föll inte i god jord hos lokalbefolkningen som var förtjusta i namnet Sky Harbor. På samma sätt avvisades namnet Phoenix International Airport innan man nådde en kompromiss där Sky Harbor-namnet kunde behållas och flygplatsen slutligen blev Phoenix Sky Harbor International Airport.
Efter många ombyggnationer finns det nu två terminalbyggnader på Phoenix Airport. Märkligt nog heter dessa Terminal 3 och Terminal 4. Det beror på att det en gång fanns fyra terminaler (numrerade 1 till 4) men att terminal 1 och 2 inte längre används. Eftersom passagerarna redan var bekanta med terminal 3 och 4 beslutade man att det skulle vara mindre förvirrande om dessa behöll sina nummer i stället för att numrera om dem till 1 och 2.
Terminal 3 har 25 gater och är ansluten till Terminal 4 med PHX Sky Train.
Innehåller 92 gater och används för internationella passagerare utan pre-clearance.
Det finns tre parallella landningsbanor på PHX, som täcker nästan 3.400 hektar mark. Flygledartornet (ATC), som togs i drift först 2007, är 326 fot högt och därmed ett av de högsta i Nordamerika.
Förflyttning mellan terminalerna på PHX sker via en automatiserad personförflyttare, PHX Sky Train. Denna kostnadsfria tjänst går mellan 44th Street and Washington Light Rail Station och East Economy Parking Facility samt genom och mellan de två terminalerna.
Oavsett vilken amerikansk flygplats eller hamn en internationell resenär anländer till USA, är det alltid nödvändigt att ha rätt dokumentation och att screenas genom immigrations- och tullkontrollpunkter. Alla icke-amerikanska medborgare måste uppvisa antingen ett ESTA-godkänt pass med ett länkat ansökningsnummer eller ett giltigt amerikanskt visum för att resa in i USA, och vilket som krävs beror på ursprungslandet för det pass som resenären reser med. Det finns två kategorier, ESTA-resenärer och visumresenärer.
ESTA(Electronic System for Travel Authorization) krävs för resenärer från något av de länder som finns på 42 på den amerikanskaVWP-listan (Visa Waiver Program). Medborgare i dessa länder måste ha ansökt om och fått ett ESTA, som i princip är en bakgrundskontroll, och som är elektroniskt kopplat till ett pass och kan ses av amerikanska immigrationsmyndigheter vid ankomsten till USA.
Detta är ett gammaldags pappersdokument som måste medfölja innehavarens pass. Ett amerikanskt visum måste sökas på en amerikansk ambassad (eller utsedd byrå) i det land som passinnehavaren reser från. Detta är en mycket mer komplicerad procedur än att ansöka om ett ESTA och det är tillrådligt och ofta nödvändigt att söka professionell hjälp med att fylla i formulär och sammanställa dokument.
Pass, visum och all annan relevant dokumentation kommer att kontrolleras av personal från U.S. Customs and Border Protection(CPB). Efter att ha passerat immigrationen är nästa steg att gå vidare till bagageutlämningsområdet och hämta eventuellt bagage. Här måste man ställa sig i en amerikansk tullkö där väskor och handbagage kan öppnas och genomsökas och frågor kan ställas om innehållet i bagaget. Resenärer med ett amerikanskt visum måste också uppvisa ett ifyllt tulldeklarationsformulär som vanligtvis fylls i före landning.
Efter immigrations- och tullkontrollerna kan internationella passagerare gå ut till ankomstområdet där vidare anslutningar kan göras eller transport till Phoenix och vidare kan hittas.
Eftersom centrala Phoenix bara ligger några kilometer från Phoenix Airport, är taxi ett prisvärt (och rikligt) alternativ för att ta sig till och från PHX. Resenärer är dock inte begränsade till taxi och bil.
Valley Metro Route 13 kör från Phoenix Greyhound station och har sin slutstation nära Terminal 3.
Route 44 kör till 44th Street Sky Train Station där flygplatsens shuttleservice tar resenärerna till flygplatsens terminalbyggnader.
Det finns ingen direkt järnvägsförbindelse till Phoenix Airport och passagerare som vill nå andra destinationer än Phoenix kan använda sig av ett antal shuttleservice (bil och minibuss) som reser till många destinationer i Arizona mot en förhandlad avgift.