Kontrollera ESTA-status
ESTA nyheter, information och hjälp.

Guide till Newark Liberty International Airport (EWR)

Flygplatsen hette ursprungligen Newark Metropolitan Airport och bytte senare namn till Newark International Airport (EWR). Nu heter flygplatsen officiellt Newark Liberty International Airport, men kallas oftast bara för Newark Airport. Newark ligger på gränsen mellan städerna Newark och Elizabeth och är en internationell flygplats och en viktig inkörsport till Europa, Asien, Oceanien och Sydamerika.

Newark är en av tre flygplatser som betjänar New York-området (de andra är John F. Kennedy International och LaGuardia) och ligger knappt 6,4 km söder om Newark City och cirka 14,4 km sydväst om Manhattan i New York.

Flygplatskoden för Newark är EWR, vilket kan tyckas lite meningslöst eftersom dessa koder vanligtvis speglar flygplatsens namn, till exempel LAF för Lafayette eller OAK för Oakland. När beteckningarna infördes av International Air Transport Association (IATA) var dock alla koder som började med bokstaven N reserverade för den amerikanska flottan och därför antog Newark de andra två bokstäverna (EW) och lade till R från den bakre delen av stadens namn.

Nytt flygfält för Newark

I början av 1920-talet fanns det två flygfält i drift i Newark-området: Heller Field och Hadley Field, som var bas för den amerikanska luftposttjänsten. U.S. Postal Service var dock inte nöjda med placeringen och ansåg att ett flygfält närmare staden New York skulle vara mer lämpligt för ändamålet och dessutom mer kostnadseffektivt. Önskemålet om en ny flygplats återspeglades av andra betydelsefulla företag och 1927 började man planera för ett nytt flygfält. Bygget påbörjades i mitten av 1928 och omfattade bland annat återvinning av 68 tunnland träskmark och höjning av marken till sex meter över havsnivån för att förhindra eventuella översvämningar.

Det nya flygfältet hade en 1 600 fot lång asfalterad landningsbana och när det officiellt öppnades i oktober 1928 och döptes till Newark Metropolitan Airport blev det den första större flygplatsen som betjänade New York-området.

År 1930 blev Newark den första flygplatsen i USA att uppföra ett flygledartorn och en väderstation och 1952 följde man upp denna anmärkningsvärda bedrift med att installera banljus så att de första nattflygningarna i Amerika kunde inledas. Trots kritik mot flygplatsens utformning från vissa håll blev Newark snabbt världens mest trafikerade kommersiella flygplats under hela 1930-talet fram till dess att närliggande LaGuardia öppnade sina dörrar i slutet av 1939.

Motgångar i utvecklingen av EWR

Flygplatsen drabbades av ett stort bakslag för sin kommersiella verksamhet när den togs i besittning av den amerikanska armén under andra världskriget och stängdes för civila och kommersiella flygplan. Verksamheten återvände till Newark Airport omedelbart efter krigsslutet när den hyrdes ut till Port of New York Authority som tog över driften och investerade kraftigt i stora utvecklingsprojekt, inklusive byggandet av:

  • Nya hangarer
  • En ny terminalbyggnad
  • En ny landningsbana

Trots att de betydande investeringarna ledde till en ökning av antalet passagerare och fraktvolymen skulle Newark Airport snart drabbas av en katastrofal otur med tre flygolyckor på bara två månader.

  • December 1951 - En C-46 från Miami Airlines på väg till Tampa förlorar en cylinder vid start, kraschar i staden Elizabeth och dödar 56 personer.
  • Januari 1952 - På väg till Newark kraschar ett American Airlines CV-240 också i staden Elizabeth och dödar sju personer på marken och alla 23 personer ombord på flygplanet.
  • Februari 1952 - Återigen drabbas staden Elizabeth av en katastrof när en DC-6 kraschar efter start och dödar fyra personer på marken och 29 av de 63 personerna ombord.

Föga förvånande stängdes flygplatsen i flera månader medan utredningar genomfördes och flygningarna återupptogs inte förrän senare under 1952, men återhämtningen efter katastroferna var en långsam process och passagerarna var nu försiktiga med att flyga in eller ut från Newark.

Kommersiell utveckling och expansion

Så sent som i början av 1970-talet var Newark fortfarande en måttligt stor och underutnyttjad flygplats, men detta förändrades när internationella flygningar började utgå från flygplatsen. Flygplatsen bytte namn till Newark International Airport och en omfattande renovering av flygplatsen påbörjades:

  • Terminalerna A och B öppnades 1973
  • Terminal C färdigställdes, men användes inte förrän i mitten av 1980-talet

Den kommersiella expansionen fortsatte under 1980-talet när People Express valde att använda den norra terminalen som terminal och huvudkontor 1981, Virgin Atlantic började flyga till London 1984 och Federal Express (FedEx) öppnade en andra hubb i Newark 1986. Tio år senare, 1996, öppnade flygplatsen ett monorailsystem som anslöt alla terminaler, parkeringsplatser och biluthyrningsanläggningar och senare utvidgades för att ansluta till den nyöppnade järnvägsstationen Newark Airport.

Flygplatsens terminaler och associerade flygbolag

Det finns tre terminaler, A, B och C, på Newark Airport med tre hallar i varje och totalt 121 gater.

Terminal A

Terminal A är reserverad enbart för inrikesflyg och kanadensiska flyg som trafikeras av JetBlue. Andra flygbolag som är baserade i denna terminal inkluderar: Air Canada, Air Canada Express, American Airlines, American Eagle, Southwest Airlines och vissa kortdistansflygningar med United Express.

Terminal B

Många av de största utländska flygbolagen använder Terminal B, som också används för JetBlues internationella flygningar. Några flygbolag som är baserade i denna terminal är: Alaska Airlines, Aer Lingus, Air India, Air China, Allegiant Air, British Airways, Delta Air Lines, El Al, Elite Airways, Emirates, LOT, Lufthansa, Spirit Airlines, Sun Country Airlines, Swiss International Air Lines, TAP Air Portugal och några av United Airlines internationella ankomster.

Terminal C

Den nyaste av terminalbyggnaderna på Newark Airport, Terminal C, är exklusiv för United Airlines och dess associerade flygbolag United Express.

För närvarande pågår arbetet med att bygga om och uppgradera Terminal A, vilket förväntas vara klart 2022. United Airlines kommer att vara den dominerande aktören i den nyrenoverade terminalen, även om Air Canada, American Airlines, Delta Air Lines och JetBlue också förväntas flytta sin verksamhet under de kommande månaderna och åren.

Att ta sig runt Newark Airport

Det finns tre sätt att ta sig från en terminal till en annan på EWR:

AirTrain - AirTrain är en gratis tjänst mellan terminalerna.

Shuttle Bus - En shuttle bus, som körs av United Airlines, kör mellan terminalerna A och C. Det är en gratis tjänst som körs enligt ett regelbundet schema.

Gå - Newark är en kompakt flygplats och alla terminaler är lätta att nå till fots med alla gater inom tio minuters promenad i alla terminaler.

Säkerhet och immigration

Säkerhets- och tullkontrollerna på alla amerikanska flygplatser är stränga och Newark Airport är inte annorlunda. Amerikanska medborgare har inga större problem att ta sig igenom tull- och säkerhetskontrollerna, men detta gäller inte för utländska medborgare som besöker flygplatsen.

USA driver ett Visa Waiver Program (VWP) under överinseende av Department of Homeland Security (DHS) som är tillämpligt på medborgare i fyrtio länder inklusive Storbritannien. Även om ett amerikanskt visum inte längre krävs måste medborgare i VWP-länder ha ett e-pass och ett ESTA.

ESTA står för Electronic System for Travel Authorization och är i princip en elektronisk form av visum som ger innehavaren tillstånd att resa till USA. I ESTA-ansökningsprocessen samlas personlig information och biografiska uppgifter om den sökande in innan ett beslut fattas om ESTA ska beviljas eller avslås.

Ett ESTA kommer att beviljas i de flesta fall, men ansökningar kommer att avslås om den sökande:

  • Har besökt Iran, Irak, Nordkorea, Libyen, Syrien, Sudan, Somalia eller Jemen sedan 2011.
  • Är medborgare i Nordkorea, Iran, Irak, Sudan eller Syrien.
  • har ett brottsregister eller nyligen har gripits för allvarliga brott.

ESTA är digitalt kopplat till innehavarens pass och även om det är nödvändigt för resor till USA garanterar det inte automatiskt en rätt till inresa eftersom detta beslut ligger hos tull- och gränsskyddstjänstemän (CBP) vid den relevanta flyg- eller kusthamnen.

Det finns nio säkerhetskontroller (tre per terminal) på Newark Airport men tull- och immigrationskontroller finns bara i terminalerna B och C eftersom dessa är de internationella flygcentren.

Transfer och marktransport

Eftersom flygplatsen ligger så nära staden Newark (och inte alltför långt från New York), finns det gott om transportalternativ till och från EWR.

Tåg

Newark Liberty Airport Station är ansluten till flygplatsen via AirTrain och från denna station kan man ansluta till Amtrak-tåg till New York, Philadelphia och andra städer i nordost. New Jersey Transit-tågen går också från Newark till flygplatsstationen och det finns även anslutningar till Penn Station på Manhattan.

Buss

New Jersey Transit kör flera busslinjer till olika delar av Newark Airport och det finns en expressbuss till centrala New York där bussen från Terminal A stannar vid Grand Central Station.

Skyttel

Delade och privata shuttleturer kan bokas vid ankomst till någon av terminalerna.

Taxi

Taxistationer finns utanför varje terminal, men biljettpriserna till New York City kan vara ganska dyra, över 50 dollar, exklusive vägtullar och dricks.

Färdtjänst

Endast godkända färdtjänstföretag (Uber, Lyft) har tillstånd att köra till eller från Newark Airport.