Kontrollera ESTA-status
ESTA nyheter, information och hjälp.

Guide till Los Angeles Airport (LAX)

Los Angeles Airport, som ofta bara kallas LAX, är inte bara den viktigaste tillfartsvägen till staden Los Angeles utan också till hela delstaten Kalifornien. Flygplatsen ligger i stadsdelen Westchester sydväst om Los Angeles och cirka 18 miles (30 km) från stadens centrum. LAX täcker över 3 500 hektar mark och har fyra landningsbanor. Det är den största internationella flygplatsen på den amerikanska västkusten och den näst mest trafikerade flygplatsen i landet efter Atlanta International Airport.

LAX historia

Med den snabba expansionen av flygindustrin insåg Los Angeles stadsfullmäktige och handelskammare 1926 att staden behövde en egen flygplats och övervägde ett antal närliggande platser. Man beslutade slutligen att en 640 hektar stor tomt söder om Westchester var den perfekta platsen och eftersom platsen hade nominerats av en fastighetsmäklare vid namn William W. Mines blev den känd som Mines Field.

I augusti 1928 arrenderades marken officiellt av staden och Department of Airports påbörjade arbetet med att omvandla jordbruksmark till den första landningsbanan av grus. Bara några månader senare var flygplatsen öppen för användning, även om den första flygplatsstrukturen, Hangar No. 1, inte byggdes förrän året därpå. Framstegen på flygfältet var snabba med byggandet av ett kontrolltorn, fler hangarer och en restaurang, samt ersättandet av grusbanan med en slitstark allvädersyta, allt slutfört på bara drygt ett år. I juni 1930 var den nystartade flygplatsen igång och döptes om till Los Angeles Municipal Airport vid en invigningsceremoni.

Stadsfullmäktiges vision

Den framtid som stadsfullmäktige i Los Angeles såg framför sig för den nya flygplatsen var långsam att förverkliga eftersom de etablerade flygplatserna i Burbank och Glendale fortsatte att ta hand om alla de stora flygbolagen. Under de första åren överlevde Los Angeles Municipal Airport på de avgifter som betalades av privata flygplansägare och flygskolor. På grund av begränsad finansiering lades planerna på att vidareutveckla flygplatsen på is och flygplatsens finansiella situation försämrades ytterligare på grund av ett minskat antal passagerare i samband med andra världskrigets utbrott.

Kriget i Europa visade sig dock vara goda nyheter för den nya flygplatsen eftersom flygplanstillverkare i närområdet producerade flygplan för de allierade och lokala flygskolor hade stor efterfrågan på pilotutbildning. I början av 1942 tog den amerikanska militären kontroll över den kommunala flygplatsen och använde den för att stationera stridsflygplan. Samtidigt publicerades en översiktsplan för flygplatsen och den omgivande marken, och med ett finansiellt stöd på 12,5 miljoner dollar beslutade sig många av de stora flygbolagen för att utnyttja den nyligen förbättrade flygplatsen och dess faciliteter.

Kommersiell utveckling

Med finansiellt stöd säkrat och en huvudplan på plats såg framtiden ljus ut för Los Angeles Municipal Airport om den kunde locka till sig de stora flygbolagen. Omedelbart efter andra världskrigets slut byggdes fyra tillfälliga terminaler för att klara den förväntade tillväxten och i slutet av 1946 belönades det hårda arbetet när fem av de största aktörerna inledde sin verksamhet på flygfältet.

De fem stora var:

  1. Trans World Airlines (TWA)
  2. American Airlines
  3. United Airlines
  4. Southwest Airways
  5. Western Airlines

Kort därefter fick dessa fem sällskap av ett annat av de största flygbolagen på den tiden, då Pan American Airways (Pan Am) också började bedriva passagerarverksamhet på flygplatsen.

Stor tillväxt

Med stora flygbolag som nu använde flygplatsen, och passagerarantalet som ökade stadigt, var huvudplanen på rätt spår och flygplatsen döptes 1949 om till Los Angeles International Airport. Under flygets tidiga dagar fick amerikanska flygplatser en kod med två bokstäver och Los Angeles fick ursprungligen beteckningen "LA". En tredje bokstav lades dock till 1947 och Los Angeles International Airports beteckning blev "LAX".
De fyra tillfälliga terminalerna visade sig snart vara otillräckliga och inte motsvara de standarder som krävdes för att locka och behålla kunder och företag. Mer finansiering krävdes och flygplatsledningen lyckades återigen säkra betydande investeringar när en obligation på 59 miljoner dollar säkrades i mitten av 1956. Under de följande åren byggde och uppgraderade LAX sina:

  • Terminalbyggnader
  • Anläggningar för passagerare
  • Parkeringsområden

Detta resulterade i en förändring av flygplatsens layout till vad den är idag.

Ytterligare en stor expansion ägde rum i början av åttiotalet med byggandet av en väg på andra nivån, öppnandet av Terminal 1 och Tom Bradley International Terminal samtidigt som befintliga terminaler också byggdes ut och uppdaterades. Så sent som 2008 expanderade LAX ännu en gång när Tom Bradley International Terminal byggdes om helt, en hall för West Gates lades till, en parkeringsstruktur med 4 300 platser och en Los Angeles Metro Rail-station byggdes medan ytterligare två terminaler också planeras för framtiden.

LAX flygbolag och tilldelade terminaler

Det finns nu över hundra amerikanska och globala flygbolag som använder LAX för inrikes och internationella flygningar. De flesta av dessa använder en bestämd terminal, även om vissa större företag använder mer än en, för inkommande och utgående flygningar. LAX har nio terminaler som är numrerade 1 till 8 samt Tom Bradley International Terminal (Terminal B). Nuvarande terminaltilldelningar är:

Terminal 1

Terminal 1 betjänar Allegiant Air, Air Transat, Norse, Southwest (inrikesflyg och internationell incheckning), Sun Country och Viva Aerobus.

Terminal 2

Reserverad för WestJet-incheckning med säkerhetskontroller och flygavgångar på Terminal 3.

Terminal 3

Delta Airlines. Incheckning och säkerhetskontroller för Aerolitoral och Aeromexico med bussförbindelse till terminal B för flyg. WestJet-flygavgångar (incheckning och säkerhetskontroll i terminal 2).

Terminal 4

Ett av de största flygbolagen, American Airlines, har sin bas i terminal 4, 5 och terminal B med incheckning i terminal 4 och 5 och flygavgångar i alla tre. Internationella ankomster hanteras på Terminal B.

Terminal 5

Air Canada, JetBlue, Spirit och American Airlines. I terminal 4 finns även American Airlines check-in, men alla flyg avgår från terminal 5. Denna terminal hanterar endast ankommande flyg från Spirit och avgående flyg avgår från Terminal 6.

Terminal 6

Advanced Air, Air Canada, Alaska Airlines, Horizon, Southern Air. Terminal 6 är endast avsedd för Air Canadas avgångar och alla Alaska Airlines internationella flyg efter kl. 19.00 använder Terminal B

Terminal 7

United Airlines, United Express.

Terminal 8

United Airlines, United Express.

Terminal B (Tom Bradley International Terminal)

Terminal B är en internationell terminal som hanterar de allra flesta ankommande och avgående flyg för många av världens största (och mindre välkända) flygbolag, t.ex:

Aer Lingus, Aeroflot, Aeromexico, Air China, Air France, Air New Zealand, Air Tahiti Nui, Alitalia, All Nippon Airways, Allegiant, American Airlines, Asiana Airlines, Austrian Airlines, Avianca, British Airways, Cathay Pacific Airways, China Airlines, China Eastern, China Southern, Condor, Copa, Delta Airlines, El Al Israel Airlines, Emirates Airlines, EVA Airlines, Fiji Airways, Finnair, French Bee, Hawaiian Airlines, Iberia Airlines, ITA Airways, Japan Airlines, JetBlue, KLM Royal Dutch Airlines, Korean Air, LATAM, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Norse, Norwegian Air, Philippine Airlines, QANTAS, Qatar Airways, SAUDIA, Scandinavian Airlines, Sichuan Airlines, Singapore, Sun Country, SWISS, Turkish Airlines, Viva Aerobus, Virgin Atlantic, Volaris, Xiamen Airlines, ZIPAIR.

Det finns också ett stort antal flygbolag som inte har någon definierad terminal för ankommande eller avgående flyg.

Rörelse mellan terminalerna

LAX är en väldesignad och modern flygplats med gott om utrymme för passagerarna och transportalternativen mellan terminalerna inkluderar:
Gångvägar. En rad tunnlar och förbindelser ovan jord förbinder terminalerna 4, 5, 6, 7, 8 och Tom Bradley International Terminal, medan byggandet av förbindelser mellan terminalerna B, 1, 2 och 3 pågår.

Shuttle Bus - Route A, som är i drift dygnet runt, är en frekvent shuttle bus som ansluter till varje terminal i en motsols cirkel.
Tull och immigration

Visum och viseringsundantag

Precis som på alla flygplatser och andra inresehamnar ansvarar den amerikanska tull- och gränsskyddsmyndigheten (CBP) för att kontrollera personer och varor som anländer till USA. Den potentiella risken för terroristattacker på amerikansk mark tas på största allvar och CBP-agenter utför sina inspektionsuppgifter noggrant och omsorgsfullt. För återvändande amerikanska medborgare räcker det med ett giltigt pass, fotolegitimation och ett boardingkort, men utländska besökare kräver mer.

Redan innan landning i USA kommer passagerarna att genomgå en screening av Transportation Security Administration (TSA) som gör bakgrundskontroller av personer samt kontrollerar bagage för förbjudna eller farliga föremål. När passagerarna har passerat TSA:s säkerhetskontroll måste de genomgå en inspektion av en CBP-agent som kontrollerar passagerarens dokumentation, som kan vara antingen

Ett giltigt ESTA-godkänt pass. ESTA står för Electronic System for Travel Authorization och är ett digitalt godkännande för inresa i USA som är elektroniskt kopplat till ett pass.

Om en besökare inte har ett ESTA, behöver de ett giltigt immigrant- eller icke-immigrantvisum som utfärdats av innehavarens bosättningsland eller medborgarskap och godkänts av den relevanta amerikanska ambassaden.

Transfer och marktransport

LAX ligger bara 18 miles från centrala Los Angeles och det finns flera alternativ för resenärer som åker till eller kommer från flygplatsen.
Tåg. Det finns för närvarande ingen direkt tågförbindelse mellan Los Angeles och LAX. LAX Shuttle Route G erbjuder dock en gratis bussförbindelse från Aviation/LAX-stationen på Los Angeles Metro C-linje till flygplatsen.

Buss och skyttlar

Ankommande passagerare har ett antal bussar att välja mellan och vilken som passar bäst beror på slutdestinationen.
LAX Flyaway kör från flygplatsen till Van Nuys via Union Station.

Antelope Valley Airport Express kör till Newhall och Palmdale med Lancaster som slutdestination.

Central Coast Shuttle täcker kuststäderna Ventura, Santa Barbara, Buellton och Santa Maria.

Mickey's Space Ship Shuttle kör ut till Huntington Beach och San Clemente med stopp vid populära platser som Universal Studios och alla Disneyland Anaheim-hotell.

Shuttle One är en annan busslinje som trafikerar Disneyland och hotellen i Anaheim-området.

Santa Barbara Airbus har ändhållplats i Santa Barbara med stopp i Goleta och Carpinteria.

Shuttle 2000 är det lämpligaste alternativet för Disneyland och John Wayne Airport nära Santa Ana.

Ventura County Airporter tar resenärer till kusten nordväst om LAX och städerna Ventura och Oxnard.

Ett antal hotell i och runt Los Angeles erbjuder också sina egna transferservice till och från LAX och information om tidtabeller och upphämtningsplatser kan erhållas från respektive hotell.

Taxi och samåkning

Endast auktoriserade taxi- och samåkningsföretag har tillstånd att köra på LAX. Taxibilar kan hämtas vid tre olika hållplatser:

  • Vid LAX-it-området bredvid terminal 1
  • På parkeringsplats 3 som ligger mellan terminal B och terminal 3
  • I slutet av terminal 7

Samåkningsföretag som Lyft, Uber och Opoli finns också på LAX men passagerare måste se till att lämplig app har laddats ner på en smartphone innan de använder någon av dessa tjänster.