Detroit Metropolitan Wayne County Airport (DTW ) ligger i den lilla staden Romulus i delstaten Michigan och är den viktigaste internationella flygplatsen för staden Detroit och den mest trafikerade flygplatsen i delstaten. Flygplatsen, som även kallas Detroit Metro Airport eller Metro Airport (eller DTW), är ett viktigt operativt nav för Delta Air Lines och fungerar som dess huvudsakliga gateway till östra USA och Asien, och är också ett viktigt centrum för Spirit Airlines.
DTW har för närvarande flygningar till trettio internationella destinationer och trettionio av de amerikanska delstaterna. Flygplatsen har två terminalbyggnader med 129 gater och sex landningsbanor samt omfattande underhållsanläggningar för service och reparation av flygplan.
Detroit Metro Airport ligger bara 29 km från centrala Detroit och har även nära till Toledo, Ann Arbor, Windsor och den sydvästra delen av Ontario, Kanada. Trots att DTW är en av de mest trafikerade flygplatserna i USA med ett passagerarantal som regelbundet överstiger 40 miljoner per år, har flygplatsen två gånger röstats fram som den bästa flygplatsen när det gäller kundnöjdhet.
Detroit Metropolitan Wayne County Airport har IATA:s (International Air Transport Association) flygplatskod DTW.
Den första idén om en flygplats i Wayne County kom 1927 och följdes snabbt upp med köp av lämplig mark ett år senare. Utvecklingen gick snabbt och den ursprungliga flygplatsen stod klar 1929 och följdes kort därefter av den första officiella landningen i början av 1930.
Från 1930 till 1945 var Thompson Aeronautical Corporation (en föregångare till American Airlines) den huvudsakliga operatören på det nya flygfältet, men det var också hem för Michigan Air National Guard under kontroll av U.S. Army Air Forces som kallade flygplatsen för Romulus Field under andra världskriget.
Efter krigsslutet expanderade flygplatsen och blev huvudflygplats för Detroit. 1947 bytte flygplatsen namn till Detroit-Wayne Major Airport. Under de följande tre åren expanderade den omdöpta flygplatsen ännu en gång med tre nya landningsbanor. Mycket av den flygtrafik som hade använt närliggande Detroit City Airport flyttade sin bas till Detroit-Wayne Major och många av den tidens stora flygbolag, inklusive BOAC och Pan Am, började snart flyga från det växande flygfältet.
1958 var ett avgörande år för DTW då installationen av långdistansradar gjorde den till den första amerikanska inlandsflygplatsen som certifierats för att ta emot jetplan och den nya Leroy C. Smith Terminal färdigställdes. År 1958 flyttade American Airlines till DTW och följdes av Allegheny, Delta Air Lines och Northwest. Det var också det året som flygplatsen antog sitt nuvarande namn Detroit Metropolitan Wayne County Airport.
North Terminal öppnade sina dörrar 1966 och en tredje terminal (Michael Berry International Terminal) tillkom 1974. Republic Airlines gjorde DTW till ett nav för sin verksamhet 1984 och navet utvidgades ytterligare efter sammanslagningen av Republic och Northwest Airlines 1986. De två flygbolagen slogs samman igen 2010 när Delta Air Lines blev partner och Detroit Metropolitan blev Deltas näst största amerikanska hubb.
Trots minskade intäkter under den stora recessionen 2007-2009 har DTW stadigt förbättrat sina frakt- och passagerartjänster under de senaste årtiondena och några viktiga händelser inkluderar:
Även om lågprisflygen från WOW Air var mycket populära upphörde företaget med dessa flygningar i början av 2019, vilket gjorde att DTW letade efter alternativa lågprisflygoperatörer.
Detroit Metropolitan har 129 gater fördelade på fyra hallar som är inrymda i två terminaler. Dessa är McNamara Terminal och Evans Terminal.
McNamara Terminal kallades tidigare Northwest WorldGateway men döptes om efter Edward Howard McNamara, tidigare chef för Wayne County, och används uteslutande av Delta Air Lines och dess partners Air France och AeroMexico.
Terminalen öppnade i början av 2002 för att ersätta den gamla Davey Terminal och har 103 gater fördelade på tre hallar, A, B och C. McNamara Terminal är byggd på fyra nivåer, var och en med ett specifikt syfte:
Flygplatsens Express Tram har tre stationer i hall A för att underlätta och påskynda tillgången till gater och bekvämligheter. Dessa heter South Station, Terminal Station och North Station.
Warren Cleage Evans Terminal har fått sitt namn efter en före detta polis och politiker och kallas ofta bara för sitt tidigare namn North Terminal. Evans-terminalen öppnades i slutet av 2008 för att ersätta Berry- och Smith-terminalerna och består av två våningar:
Bland de anmärkningsvärda flygbolag som flyger från Evans Terminal finns:
En gratis shuttleservice förbinder McNamara- och Evans-terminalerna med schemalagda avgångar var tionde minut.
Alla ankommande internationella passagerare måste passera genom Customs and Border Protection (CBP). Säkerhets- och immigrationskontroller finns i McNamara-terminalens ankomstområde där passagerare måste deklarera all mat, dryck, växter eller jordbruksföremål som de har i sin ägo samt all valuta som överstiger 10 000 USD.
Följande länder ingår i USA:s Visa Waiver Program (VWP): Andorra, Australien, Belgien, Brunei, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Israel, Italien, Japan, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Schweiz, Qatar, Republiken Malta, San Marino, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sydkorea, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Taiwan, Österrike. Medborgare i dessa länder behöver i allmänhet inget visum för att resa in i USA. Sådana besökare behöver dock ett ESTA, som står för Electronic System for Travel Authorization. Detta är inte ett fysiskt visum utan ett elektroniskt tillstånd att besöka USA som är digitalt kopplat till ett pass.
Besökare som inte kvalificerar sig för ESTA måste ha ett giltigt amerikanskt visum för att få komma in i landet via en flygplats eller hamn. Ett ESTA ger vanligtvis snabbare hand läggningstider på DTW eftersom viseringsinnehavare måste tala direkt med en CBP-tjänsteman och verifiera sin personliga identitet.
Med bara två terminaler är det snabbt och enkelt att ta sig runt på DTW. Båda terminalerna har rullband för passagerarnas bekvämlighet, men allt ligger inom kort gångavstånd. En regelbunden shuttleservice förbinder terminalerna och är gratis för både ankommande och avresande passagerare. Det finns flera alternativ för att ta sig till och från flygplatsen:
SMART, ett offentligt bussystem, kör flera rutter mellan Detroit och DTW. Dessa inkluderar linjerna 125, 280 och Fast Route 261. Det finns också AirRide-tjänster som kör från Detroit Airport till Ann Arbor-området.
En taxiresa till centrala Detroit tar ca 30 minuter och taxistationer finns både på McNamara och Evans Terminals.
Samåkningsföretagen Uber och Lyft har båda verksamhet från DTW men måste bokas via en nedladdningsbar app.
Det finns inga tågförbindelser direkt till flygplatsen så det är nödvändigt att använda något av de alternativ som anges ovan.