Denver Airport (DEN) är lokalt känd som DIA (Denver International Airport) och betjänar främst Denver-området i delstaten Colorado. Flygplatsen täcker mer än 33 000 tunnland mark, vilket gör den till det största flygfältet i Nordamerika. Flygplatsen ligger 25 miles (40 km) från hjärtat av Denver City och närmare Aurora City där många av de flygplatsrelaterade tjänsterna finns.
Denver International öppnades relativt nyligen 1995 och har för närvarande avgångar till mer än 215 destinationer i Amerika och runt om i världen och betjänas av cirka 25 flygbolag. Flygplatsen är ett stort nav för både Frontier Airlines och United Airlines samt en viktig bas för Southwest Airlines.
Under de senaste åren har Denver International konsekvent rankats bland de tio mest trafikerade flygplatserna i USA och bland de tjugo mest trafikerade i världen.
Denver Airport har IATA(International Air Transport Association) beteckningskod DEN.
Denver International Airport byggdes för att ersätta den numera nedlagda Stapleton International Airport som inte längre kunde hantera den ständigt ökande flygtrafiken. På 1960-talet var Stapleton den sjätte mest trafikerade flygplatsen i USA, men trånga terminalbyggnader och tätt packade landningsbanor gav inget utrymme för expansion eftersom förseningar och störningar blev normen.
I början av 1980-talet hade situationen blivit kritisk och Denver Regional Council började undersöka möjligheten att bygga en helt ny flygplats från grunden. 1983 ville Denvers nye borgmästare Federico Peña bygga ut den befintliga flygplatsen Stapleton, men de civila ledarna i det närliggande Adams County lade in sitt veto mot planen på grund av oro för buller.
År 1988 nåddes en överenskommelse med invånarna och tjänstemännen i Adams County om att bygga en ny flygplats på en ny plats 25 miles från Denver City och bygget påbörjades i slutet av 1989. Flygplatsen skulle ursprungligen ha öppnat 1993, men förseningar gjorde att öppningsdagen sköts upp först till december 1993 och sedan till mars 1994. Ytterligare förseningar och en strejk gjorde dock att öppningsdagen sköts upp ännu en gång, till maj samma år. Den nya flygplatsens omtalade automatiska bagagehanteringssystem fungerade inte som det skulle och bagage, kläder och personliga tillhörigheter kastades från karusellerna och spreds över golvet. Hela sexton månader efter tidsplanen och nästan 2 miljarder dollar över budget invigdes slutligen Denver International Airport officiellt i februari 1995.
Eftersom Denver hade ersatt den livliga flygplatsen Stapleton var affärerna livliga redan från början och en utbyggnad blev snart nödvändig. År 2003 tillkom en sjätte landningsbana som på 16 000 fots höjd kunde ta emot de extremt stora Boeing 747-8 och Airbus A380 för start och landning.
Efter att tidigare ha vägrat att använda Denver Airport på grund av en tvist om avgifter, började Southwest Airlines flyga från flygplatsen 2006. Southwest har utökat sin verksamhet på DEN under de senaste åren och är nu det näst största flygbolaget som flyger från Denver Airport efter United Airlines.
Under de senaste femton åren har ett nytt hotell och ett transitcenter byggts på flygplatsen och pendeltåg började köra mellan Denver Airport och Union Station 2016. Ytterligare utveckling påbörjades 2018 då Jeppesen Terminal totalrenoverades och konfigurerades om för att uppdatera biljett- och incheckningsområdena och flytta vissa säkerhetskontrollpunkter.
Utvecklingen av avgångshallarna och Jeppesen-terminalen är en pågående process på Denver International utan något definitivt slutdatum, men när allt är klart ska DEN bekvämt kunna hantera mer än 100 miljoner passagerare per år.
Trots sin storlek och volymen av flygtrafik har Denver International Airport bara en terminalbyggnad som rymmer endast tre avgångshallar. Jeppesen-terminalen, som fått sitt namn efter Elrey Borge Jeppesen, en pionjär inom flygsäkerhet, är uppdelad i två sektioner: Terminal Öst och Terminal Väst.
De tre hallarna, betecknade A, B och C, innehåller totalt 179 gater fördelade enligt följande
Avgångshall A - 60 gater
Avgångshall B - 72 gater
Hall C - 47 gater
Avgångshall A kan nås via en gångbro från terminalbyggnaden medan de andra hallarna måste nås med flygplatståget som trafikerar alla tre hallarna. Alla internationella passagerare (som inte har förhandsklarerats) går igenom immigration och tull i Concourse A.
Passagerare på internationella flyg som anländer till Denver Airport går in genom A-gaterna. Härifrån leds de in i Jeppesen-terminalen där tull- och gränsbevakningsavdelningen (CBP) finns. Det är här alla pass och visum kontrolleras och ett antal rutinfrågor som rör besöket kan ställas av CBP-agenten i tjänst.
Medborgare i länder som omfattas av USA:s Visa Waiver Program (VWP) måste ha ett giltigt pass som har ESTA-godkännande (Electronic System for Travel Authorization). Detta är en digital form av visum som visas när ett pass skannas och är tillgängligt för medborgare från 42 länder som inkluderar: Andorra, Australien, Belgien, Brunei, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Israel, Italien, Japan, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Schweiz, Qatar, Republiken Malta, San Marino, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sydkorea, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Taiwan, Österrike.
Medborgare i länder som inte är berättigade eller som har nekats ESTA måste istället inneha ett amerikanskt visum som har utfärdats av en amerikansk ambassad eller ett amerikanskt konsulat.
Innehavare av ESTA-godkända pass kommer vanligtvis igenom immigrationskontrollen med bara en skanning, men innehavare av amerikanska visum måste personligen visa upp passet och visumet för granskning och även svara på ett antal frågor som rör besöket. Detta kommer oundvikligen att förlänga den tid som spenderas i köer och eventuellt godkännande att fortsätta.
När de internationella resenärerna har passerat immigrationskontrollen går de vidare till bagageutlämningen. Alla livsmedel, växter eller biologiskt material måste deklareras för tulltjänstemannen i tjänst, liksom alla föremål på den förbjudna lista som fastställts av amerikanska myndigheter. Resenärer med visum måste fylla i ett tulldeklarationsformulär (vanligtvis under flygningen) och detta ska visas upp för tulltjänstemannen i tjänst. Ett tulldeklarationsformulär krävs inte för besökare som använder ett ESTA.
Eftersom det bara finns en terminalbyggnad och tre hallar är det ganska enkelt att ta sig runt på Denver International Airport. Hall A ligger närmast terminalen och kan nås till fots medan hallarna B och C ligger längre bort och kräver en kort tågresa med flygplatsens Automated Guideway Transit System som också ansluter till hall A. Tågen avgår varannan eller var tredje minut under rusningstid och restiden bör vara högst tre minuter även för de längsta resorna.
Att ta sig till och från Denver Airport kan göras på flera olika sätt:
Regional Transportation District (RTD) A Line-tåget går ungefär var femtonde minut från Union Station i centrala Denver till flygplatsen. Från Union Station finns det vidare förbindelser med regionala och lokala bussar, snabbspårvagnar och Amtrak.
RTD kör även expressbussen SkyRide från Boulder och Arapahoe County samt Route 104L till och från Thornton. Två andra RTD-bussar, linje 145X och 169L, kör från Denverförorten Brighton respektive staden Aurora.
Besökare som inte har något emot att dela och som har en budget att hålla kan använda en av de många shuttlebussar eller skåpbilar som kan bokas på Denver International Airport.
Taxibilar och Uber-bilar till och från flygplatsen är inte billiga men det finns gott om dem och taxistationer finns utanför både östra och västra delen av Jeppesen Terminal-byggnaden.