Kontrollera ESTA-status
ESTA nyheter, information och hjälp.

Guide till Charlotte Douglas International Airport (CLT)

Charlotte Douglas International Airport (CLT ) grundades 1935 och har genomgått ett antal namnändringar under årens lopp. Den hette ursprungligen Charlotte Municipal Airport och döptes om till Douglas Airport efter Charlottes tidigare borgmästare Ben Elbert Douglas. År 1982 skedde ytterligare en namnändring då den blev Charlotte Douglas International Airport med IATA-beteckningen CLT (International Air Transport Association).

Flygplatsen ligger cirka 10 km väster om staden Charlotte i delstaten North Carolina och upptar nästan 5 600 hektar mark och används för både civila och militära flygplan.

År 2019 rankades Charlotte Airport som den 11:e mest trafikerade flygplatsen i USA med ett passagerarantal på över 50 miljoner per år. År 2021 hade flygplatsen klättrat till sjätte plats i den officiella rankningen och är ett starkt fäste för American Airlines verksamhet, det bolag som nu ansvarar för huvuddelen av CLT:s flygningar.

Det finns fyra landningsbanor på CLT med bara en terminalbyggnad med 115 gater fördelade på fem hallar för civila passagerare.

Även om American Airlines står för omkring 90% av all flygtrafik på Charlotte International är det inte det enda stora flygbolaget som flyger till och från flygplatsen. Några andra anmärkningsvärda flygbolag med närvaro på CLT är Air Canada, Delta Air Lines, Frontier Airlines, Lufthansa, JetBlue, Southwest Airlines och Contour Airlines.

Kort historik över CLT Airport

Charlotte Municipal Airport grundades 1935 och öppnades officiellt 1936. 1937 började flygplatsen med reguljärtrafik. År 1941, när andra världskriget spred sig över världen, tog U.S. Army Air Force över flygplatsen, döpte om den till Morris Field och använde den under de följande åren för utbildningsändamål. Under denna period investerade armén kraftigt i förbättringar som bidrog till att öka flygplatsens effektivitet när den återlämnades till civil kontroll 1946.

Förändringar efter kriget

En stor passagerarterminal i två våningar tillkom 1954 när flygplatsen genomgick förbättringar och döptes om till Douglas Municipal Airport samma år. År 1956 började Delta Air Lines flyga från flygplatsen och antalet flygningar från CLT översteg regelbundet sjuttio per vecka. Antalet ökade stadigt i takt med att andra stora flygbolag som Eastern Air Lines, Delta Air Lines, United Airlines och Southern Airlines också började flyga regelbundet till och från flygplatsen.

Ytterligare renoveringar genomfördes i slutet av sextiotalet med förbättrade passagerarfaciliteter till bagageutlämningsområden, gater och avgångslounger. En ny hall öppnades 1969 och Eastern Airlines lade till ytterligare gater till sin hall 1973.

Efter avregleringen av flygbolagen nästan fördubblades passagerarantalet under de två åren fram till 1980 och en välbehövlig landningsbana och ett kontrolltorn öppnades 1979 för att klara de ökande kraven på flygplatsen samtidigt som en ny terminalbyggnad började byggas samma år.

Piedmont Airlines beslutade att använda CLT som operativt nav 1979 och den nya terminalbyggnaden öppnades 1982, samma år som det slutliga namnbytet till Charlotte Douglas International Airport ägde rum.

CLT fortsatte att expandera under de följande åren när huvudterminalen byggdes ut och några av de största flygbolagen började flyga till och från flygplatsen.

CLT flygplats layout

Även om det bara finns en terminal på Charlotte Airport är den stor, välplanerad och används mycket effektivt. Totalt 115 gater är fördelade på fem hallar, som alla är anslutna till biljett-, bagage- och säkerhetsområden.

Hall A

Huvudpiren i Concourse A används av både American Airlines och Delta Air Lines medan den norra förlängningen används av Spirit Airlines, JetBlue, Air Canada, SprintAir, United Airlines och Southwest Airlines.

Avgångshall B

Hall B används uteslutande för American Airlines inrikesflyg.

Avgångshall C

Precis som i hall B är detta American Airlines exklusiva domän.

Avgångshall D

Alla internationella flyg, utan tullklarering, dirigeras genom hall D, inklusive de som trafikeras av American Airlines, Volaris och Lufthansa.

Avgångshall E

Huvudbasen för American Eagles verksamhet ligger i hall E.

Huvudterminalbyggnaden på Charlotte Airport har en rektangulär form med de fem hallarna utspridda från basen i en stjärnform med ett biluthyrningscenter också beläget vid basen av rektangeln.

Eftersom flygplatsen är relativt liten finns det inget behov av buss- eller shuttleservice mellan de fem hallarna eftersom de alla ligger inom en kort promenad från varandra.

Klarering av tull och immigration

Oavsett om en passagerare som anländer med ett internationellt flyg reser med ett ESTA-godkänt pass eller med ett amerikanskt visum är proceduren för att passera tull- och immigrationskontrollen densamma.

ESTA står för Electronic System for Travel Authorization och gäller för medborgare i de länder som finns med på USA:s Visa Waiver Program (VWP) -lista. Passinnehavare från VWP-länder måste ha ansökt om och fått ett ESTA, som visas när passet skannas, innan de påbörjar en resa till USA.

Ett amerikanskt visum krävs av alla som inte kvalificerar sig som VWP-medborgare och måste visas upp för den tull- och gränsskyddstjänsteman (CBP) som tjänstgör vid flygplatsens säkerhetskontroll. CBP-agenten kommer att granska visumet för eventuella oegentligheter och brukar också ställa några frågor om syftet med, och längden på, besöket i Amerika.

Oavsett vilken form av dokumentation som används är det alltid nödvändigt att deklarera alla livsmedel, vätskor, växter eller djur i en besökares handbagage eller lagrade bagage eftersom underlåtenhet att göra detta är ett allvarligt brott. Det finns fem säkerhetskontroller på Charlotte International och det kan ta lite tid att passera säkerhetskontrollen och tullen på grund av det ständigt ökande antalet passagerare som passerar genom flygplatsen.

Transfer och marktransport

Det finns ingen järnvägsförbindelse till CLT från Charlotte så resor till och från flygplatsen är begränsade till buss, taxi eller bil.

Buss

CATS, Charlotte Area Transit System, kör två bussar till flygplatsen. Sprinter (linje 5) kör från olika platser i stadens centrum till terminalbyggnaden medan linje 60 kör ungefär samma sträcka.

Taxi

Taxibilar kan beställas utanför ankomstområdet på CLT.

Biluthyrning

Biluthyrningen på CLT ligger i lobbyn för timmestrafiken på framsidan av terminalbyggnaden. Enskilda företag erbjuder olika tjänster till olika priser så det är tillrådligt att kontrollera först innan man fattar ett beslut.

Samåkning

Några av de mest kända samåkningsbolagen kör till CLT utanför ankomstområdet.

Det finns några lånebilar på Charlotte Airport men de är endast till för hotell som deltar i flygplatsens lånebilsprogram.