Kontrollera ESTA-status
ESTA nyheter, information och hjälp.

Tekniska problem på ESTA:s webbplats

Ändrat: aug 24, 2023  | Tags: ESTA-webbplats nere, ESTA-webbplatsproblem, ESTA-ansökan

Inledning

Problem med ESTA:s webbplats är sällsynta men kan vara frustrerande för resenärer med snäva tidsramar. Tekniska problem med webbplatser är naturliga för alla onlinesystem, särskilt de som hanterar en stor mängd användare. Även om ESTA-systemen har en hög drifttid på över 99 %, utför Customs and Border Protection (CBP) vanligtvis nödvändiga uppdateringar av ESTA-webbplatsen på helgerna, oftast på lördagsmorgnar i GMT.

ESTA website problems
Problem med ESTA:s webbplats

Hur länge brukar ESTA:s webbplats vara nere?

Avbrottsperioder på ESTA:s webbplats varar mellan en och tio timmar. Tyvärr gör dessa avbrott det omöjligt för resenärer att få tillstånd före kommande resor till USA.

Vad kan jag göra om jag får problem när jag ansöker om ett ESTA-tillstånd?

Om du upplever problem med ESTA:s webbplats eller tekniska problem kan du prova följande:

[1] Vänta och försök igen

En av de enklaste lösningarna är att vänta några minuter eller timmar och sedan försöka komma åt webbplatsen igen. Innan du försöker igen, se till att rensa webbläsarens cache innan du försöker ansöka igen.

[2] Kolla efter tillkännagivanden

Ibland meddelar den amerikanska regeringen om schemalagda underhållsperioder eller problem som påverkar ESTA-systemet. Kontrollera deras officiella sociala medier eller webbplatser för sådana tillkännagivanden.

[3] Kontakta CBP:s support

Det kan finnas en hjälplinje eller e-postadress på CBP:s webbplats för tekniska problem. Du kan kontakta dem för att få reda på hur länge avbrottet förväntas pågå och vad du kan göra under tiden.

[4] Felsökning i webbläsaren

Ibland kan problemet ligga hos dig. Se till att rensa webbläsarens cacheminne, prova en annan webbläsare eller starta om datorn och nätverksutrustningen.

[5] Använd en annan enhet eller ett annat nätverk

Om du misstänker att problemet kan bero på din enhet eller ditt nätverk kan du prova att använda en annan enhet eller ansluta till ett annat nätverk för att komma åt ESTA-webbplatsen.

[6] Be en tredje part om hjälp

I brådskande situationer kan du rådfråga ditt flygbolag, din resebyrå eller det amerikanska konsulatet/ambassaden om hur du ska gå tillväga.

[7] Kontrollera tidsfrister

Kom ihåg att du rekommenderas att ansöka om ESTA minst 72 timmar före din avresa. Om du planerar en resa och webbplatsen ligger nere ska du tänka på hur känslig tiden är och planera därefter.

Om ovanstående steg inte fungerar och ESTA-webbplatsen inte ger någon indikation på att underhåll pågår, försök skicka in din ansökan med en annan webbläsare, dator eller till och med plats som på ditt arbete eller annat område med säker och stabil internetåtkomstpunkt. Sökande kan också försöka ansöka med en mobil enhet som är ansluten till 3G, 4G eller 5G som ett alternativ eller till och med ett virtuellt privat nätverk (VPN).

Varför uppdateras ESTA-webbplatsen regelbundet?

CBP gör uppdateringar av ESTA-webbplatsen av olika skäl. Planerade uppdateringar meddelas vanligtvis ett par veckor innan de ska släppas. Oplanerade avbrott kan också inträffa, men dessa är mindre sannolika att inträffa utan förvarning. Uppdateringar är nödvändiga för att säkerställa att den teknik som stöder ESTA är fullt fungerande. Detta inkluderar att säkerställa att betalningsprocesser, lagring av ansökningsdata, datakontroller och andra funktioner kan tillgodose de ständiga kraven från resenärer över hela världen, samt att hantera eventuella säkerhetsproblem som uppstår i samband med att resenärer besöker USA. En uppdatering kan till exempel omfatta ytterligare fält på betalningssidan för att verifiera kreditkortsbetalningar, eller ytterligare fält på ansökningsformuläret som efterfrågar information om resenärens tidigare besök i ett icke-amerikanskt territorium.

Vad kan jag göra om jag inte kan vänta på att webbplatsen ska fungera igen så att jag kan skicka in min ansökan?

Sökande som inte vill kontrollera ESTA-webbplatsen kontinuerligt kan ansöka hos en tredje part så att deras uppgifter sparas och skickas till myndighetssystemen när ESTA-webbplatsen är tillbaka och fungerar fullt ut igen, men detta medför vanligtvis en högre kostnad som resenärer kanske vill undvika.

Hur kan jag se till att min ansökan inte påverkas av eventuella problem med webbplatsen?

Ansök tidigt för att undvika att påverkas av problem med ESTA:s webbplats. Eftersom det är svårt att förutse om ESTA:s webbplats kommer att sluta fungera rekommenderas resenärer att ansöka om ESTA några veckor före avresan till USA. Det är inte ovanligt att ansökningar hamnar i statusen "Pending", vilket kan kräva upp till 72 timmars handläggningstid innan ett beslut fattas. Resenärer bör därför lämna in sin ESTA-ansökan minst 72 timmar före avresan till USA.

När du har skickat in din ESTA-ansökan ska du kontrollera att den behandlas för godkännande

Även om du kan skicka in din ESTA-ansökan behöver du fortfarande ett godkänt tillstånd innan du kan resa in i USA. Kontrollera regelbundet statusen för ditt ESTA för att säkerställa att du får det innan du åker på din resa till USA.

Avslutning

Sist men inte minst bör resenärer inte vänta till sista minuten med att ansöka om sitt ESTA. Resenärer som ansöker om ett ESTA med 72 timmar kvar till avresan till USA kan bli besvikna. För att undvika eventuella reseproblem bör resenärer därför ansöka om ett ESTA minst veckor eller månader före avresan till USA för att ta hänsyn till möjligheten att behöva ansöka om ett amerikanskt visum om deras ESTA-ansökan avslås.

Om du har ett pass från ett visumfritt land som Storbritannien, Irland, Australien, Nya Zeeland eller något annat västeuropeiskt land kan du vara berättigad till ett ESTA för turist-, affärs-, medicinska eller transitändamål. Kom igång med din ansökan, annars kan du besöka Vanliga frågor för att lära dig mer om ESTA

Ansök om ESTA