Kontrollera ESTA-status
ESTA nyheter, information och hjälp.

Att resa till USA med en funktionsnedsättning

Ändrat: jan 21, 2024  | Tags: Flygbolagets säkerhet, Resor med funktionshinder

Att resa till USA med flyg kan vara en givande upplevelse som erbjuder möjligheter till äventyr, affärer och kulturellt utbyte. För resenärer med funktionsnedsättning är det viktigt att veta att flygresor till USA styrs av bestämmelser som säkerställer tillgänglighet och anpassning. Den här artikeln innehåller en omfattande guide om hur man reser med flyg till USA med funktionshinder, som täcker planering, flygplatsförfaranden, boende ombord och ankomst.

Förstå dina rättigheter: Lagen om tillgång till lufttrafikföretag (ACAA)

Enligt Americans with Disabilities Act lider någon av ett funktionshinder om han eller hon har en psykisk eller fysisk funktionsnedsättning som avsevärt begränsar en eller flera viktiga aktiviteter i livet. Den goda nyheten är att ACAA (Air Carriers Act) gör det olagligt för ett flygbolag att göra en orättvis eller fördomsfull skillnad i behandlingen av passagerare på grund av deras funktionshinder. Det är DOT:s (Department of Transportation) ansvar att upprätthålla denna lag, som gäller för alla flygningar inom, från eller till USA.

Lagen kräver också att alla flygbolag erbjuder passagerare som lider av ett funktionshinder vissa typer av assistans. Listan omfattar hjälp med att ladda upp och lagra hjälpmedel, tillhandahålla en rullstol eller annan typ av hjälp för ombordstigning, avstigning eller anslutning till ett andra flyg samt hjälp med den specifika typ av sittplatsarrangemang som den funktionshindrade personen kan behöva. Detta gör det möjligt för funktionshindrade resenärer att flyga till nästan alla internationella destinationer, förutsatt att de genomför de nödvändiga förberedelserna. Vissa typer av funktionshindrade resenärer, t.ex. personer med hörselnedsättning, synnedsättning, rörelsehinder eller kognitiva funktionshinder, kan behöva särskild, individuell uppmärksamhet.

Innan en resa till USA bokas bör funktionshindrade resenärer bedöma sin potentiella resväg i samråd med en specialiserad researrangör eller resebyrå för att ta reda på om det finns några utmaningar när man reser med ett funktionshinder. För det andra bör man diskutera resan med en resehälsovårdare för att få rekommendationer. För det tredje, planera varje aspekt av resan och boka nödvändigt boende som kan tillgodose dina krav.

Vilka är ACAA:s riktlinjer för resor med funktionshinder?

Enligt ACAA:s riktlinjer är det obligatoriskt för flygbolaget att uppfylla ett antal specifika tillgänglighetskrav när en passagerare med funktionsnedsättning ber om assistans. Exempel på detta är: tillgång till flygplansdörren (helst via en nivåbrygga), en sittplats med armstöd som kan tas bort och en sittplats vid mittgången. Flygplan som har färre än 30 sittplatser är vanligtvis undantagna från ovanstående krav.

Det är obligatoriskt för alla flygplan som har fler än 60 sittplatser att erbjuda en rullstol ombord (sittplats vid mittgången), och personalen måste hjälpa till att flytta rullstolen från en sittplats till toaletten. Flygbolagets personal får inte flytta passagerare från en rullstol till en annan, från en rullstol till ett säte i flygplanet eller från en rullstol till en toalettstol. Dessutom behöver de inte heller hjälpa passagerare med toalettbesök, matning eller medicinutdelning.

Endast flygplan med bred kropp och två eller fler gångar är skyldiga att tillhandahålla helt handikappanpassade toaletter. Passagerare med funktionsnedsättning som behöver hjälp bör resa med en ledsagare eller följeslagare. Flygbolagen får dock inte göra det obligatoriskt för en person med funktionsnedsättning att flyga med en ledsagare.

Flygbolagen får inte kräva att passagerare med funktionshinder meddelas i förväg. De får dock inte kräva mer än 48 timmars förvarning och 1 timmes tidig incheckning för särskilda typer av anpassning som kräver tid för förberedelser, om sådana finns, t.ex. följande

  • Transport av en inkubator
  • Medicinsk syrgas som ska användas under flygningen
  • Anslutningsmöjligheter till flygplanets elförsörjning för en respirator
  • Boende för en person som måste resa i en bår
  • Transportera en elektrisk rullstol på ett plan med färre än 60 platser
  • Tillhandahålla förpackningar för farligt material för rullstolsbatterier eller batterier som används i andra hjälpmedel
  • Tillhandahålla boende för en grupp på mindre än 10 funktionshindrade personer som flyger tillsammans som en grupp
  • Tillhandahålla en rullstol (säte vid mittgången) för användning ombord på ett flygplan utan tillgänglig toalett

USA:s transportdepartement har en avgiftsfri hotline. Numret för röstsamtal är 800-778-4838 och för TTY-samtal är det 800-455-9880. Dessa nummer är bemannade från 9:00 till 17:00 (ET) på vardagar, med undantag för federala helgdagar. Personalen på dessa kontaktlinjer kan hjälpa flygresenärer med tidskritiska frågor som rör funktionshinder och även ge allmän information till allmänheten om rättigheterna för funktionshindrade flygresenärer.

Innan resan börjar

Var medveten om att tillgänglighetsstandarder för resenärer med funktionshinder skiljer sig från land till land. I vissa länder finns det till exempel ingen lagstiftning som kräver att flygbolagen anpassar sig till funktionshindrade. Kontakta flygbolag, kryssningsföretag, hotell och resebyråer för att ta reda på mer om tillgängliga tjänster under resan och på destinationen. Om du har ett servicedjur, t.ex. en ledarhund, ska du också ta reda på mer om tillgängliga tjänster för honom eller henne. Om du har en inlärningssvårighet eller intellektuell funktionsnedsättning kan du prata med en relevant organisation som är specialiserad på att arrangera resor för personer med liknande funktionsnedsättningar. Om du är amerikansk medborgare bör du överväga att anmäla dig till STEP, Smart Traveler Enrollment Program. Du kommer att få reseaviseringar och säkerhetsuppdateringar i realtid. Om du anmäler dig till programmet blir det också lättare för USA:s konsulat eller ambassad att hjälpa till om en nödsituation skulle uppstå.

Medicinska överväganden

Om utlandsresor inte täcks av din lokala sjukförsäkringsplan rekommenderar det amerikanska utrikesdepartementet starkt att du köper ytterligare sjukförsäkring samt en försäkring som täcker medicinsk evakuering om behovet skulle uppstå.

Som resenär bör du alltid ha med dig följande: ett brev från din vårdgivare med viktig medicinsk information, t.ex. om dina medicinska tillstånd, vilka mediciner du tar och eventuella komplikationer. Du bör också alltid ha med dig information om medicinska varningar.

När du reser bör du alltid se till att du har tillräckligt med receptbelagd medicin med dig för hela resan, samt lite extra medicin om det skulle dröja innan du kan återvända hem för att hämta mer medicin. Förvara inte dina receptbelagda läkemedel i en pillerburk, utan i en korrekt märkt behållare för den händelse att läkemedlet undersöks av flygplatsens säkerhetskontroll eller Customs and Border Protection (CBP).

Vissa typer av receptbelagda läkemedel som är olagliga i USA kan vara lagliga i ditt hemland, eller tvärtom. Alla livskritiska läkemedel bör åtföljas av ett läkarintyg. Du kan ringa eller mejla de utländska konsulaten eller ambassaderna för ytterligare information om eventuella restriktioner.

Hjälpmedel

Resenärer som reser in i USA kan ringa den hjälplinje som drivs av TSA (Transportation Security Administration) för att få hjälp med eventuella medicinska tillstånd eller funktionsnedsättningar. Du kan besöka TSA:s webbplats för information om förfaranden, policyer och säkerhetskontroller.

Kontrollera också om det finns särskilda regler för utrustning som bärbara maskiner, rullstolar, respiratorer, batterier och syrgas. Fundera på att hellre hyra medicinsk utrustning och/eller rullstolar på din destination. Detta kräver att du gör lite efterforskningar om leverantörer av medicinsk utrustning och rullstolar i den amerikanska stat du besöker. Om du vill ha ett par länkar till leverantörer av medicinsk utrustning utomlands kan du besöka Mobility Internationals (MIUSA) webbplats eller European Network for Accessible Tourism (ENAT) webbplats.

Servicedjur

Kontakta USA:s ambassad eller konsulat för mer information om eventuella kulturella skillnader och andra restriktioner när det gäller servicedjur. Försök att få så mycket information som möjligt om vaccinationer, karantän och vilken typ av dokumentation som krävs i den stat du besöker. Det kan också vara bra att kontakta din lokala veterinär för att få tips om hur du reser till USA med ett servicedjur. För det tredje, innan du gör några bokningar, bekräfta först med ditt destinationshotell eller hotell för att se till att de accepterar servicedjur.

Lagar och förordningar

Kongressen godkände 1986 Air Carrier Access Act eller ACAA för att se till att personer med funktionsnedsättning inte diskrimineras och behandlas på ett sätt som är förenligt med en säker transport av andra flygpassagerare. Bestämmelserna som godkänts av Department of Transportation (DOT) gäller för alla flygningar med amerikanska flygbolag, liksom för flygningar med utländska flygbolag till eller från USA.

Kryssningsfartyg

Amerikanska företag eller organisationer som genomför turer eller program ombord på kryssningsfartyg har vissa skyldigheter när det gäller tillgänglighet för resenärer med funktionshinder, oavsett om fartyget är registrerat lokalt eller utomlands. Alla personer med funktionshinder bör dock först bekräfta med det kryssningsrederi de valt att nödvändiga eller efterfrågade varor eller tjänster finns tillgängliga innan de gör en bokning. Det finns också ett antal resebyråer och kryssningsarrangörer som är särskilt inriktade på resenärer med särskilda behov.

Flygresor

En hel del utländska flygbolag har koder som är desamma som eller liknar amerikanska lagar baserade på ICAO:s (International Civil Aviation Organization) riktlinjer. Dessa riktlinjer är dock inte exakt desamma som de som definieras i den amerikanska lagstiftningen. Dessutom kan genomförandenivån skilja sig åt mellan olika platser och flygbolag.

Boknings- och informationstjänster för flyg

Flygbolag som tillhandahåller telefoninformation och bokningstjänster till allmänheten måste se till att dessa tjänster också är tillgängliga för hörselskadade eller döva personer via en telekommunikationsförmedlingstjänst, TCD (telekommunikationsutrustning för döva) eller annan teknik.

Flygplatser

Som en del av Air Carrier Access Act kräver Department of Transportation att alla flygplatsterminaler som får ekonomiska bidrag från den federala regeringen ska säkerställa eller möjliggöra textning med hög kontrast.

Textningen är alltid obligatorisk på TV-apparater och andra audiovisuella skärmar som kan visa textning och som finns i gemensamma utrymmen i flygplatsterminalen dit passagerare har tillträde, inklusive biljettområdet, gateområdet, passagerarlounger och hyrda kommersiella restaurang- och butiksutrymmen.

Säkerhet på flygplatsen

TSA har utarbetat ett program för screening av funktionshindrade resenärer och deras utrustning, apparater och mobilitetshjälpmedel. Programmet tillåter receptbelagda samt flytande mediciner och andra vätskor som krävs av personer som lider av funktionshinder och medicinska tillstånd.

Resenärer med funktionshinder eller de som lider av medicinska tillstånd som kan påverka TSA:s screening har rätt att använda meddelandekort när de kommunicerar med tjänstemannen. Läsare kan ta reda på mer om TSA:s riktlinjer för funktionshindrade resenärer på följande webbplats: https://www.tsa.gov/travel/special-procedures

I likhet med andra personer som lider av funktionsnedsättningar eller andra medicinska tillstånd kan hörselskadade eller döva passagerare ge TSA-tjänstemannen ett anmälningskort eller annat medicinskt dokument som förklarar deras tillstånd och informerar honom eller henne om behovet av hjälp med screeningprocessen.

Resenärer med funktionsnedsättning behöver inte ta bort sina externa cochleaimplantat eller hörapparater. Det kan dock krävas ytterligare kontroll, t.ex. inspektion eller kroppsvisitering, om hjälpmedlen utlöser säkerhetslarm.

Gate, biljettdiskar och kundtjänstdiskar

Enligt ACAA:s regler är det för närvarande obligatoriskt för personer som är hörselskadade eller döva att identifiera sig för att säkerställa att de får tillgänglig information. Passagerarinformation, t.ex. information om ändringar i flygtider, gate-tilldelning, anslutningar och bagageinlämning, måste förmedlas i rätt tid via en tillgänglig kommunikationsmetod till personer som har identifierat sig som hörselskadade.

Personer med nedsatt hörsel måste identifiera sig för lufttrafikföretagets personal vid kunddisken eller gateområdet, oavsett om de har gjort det tidigare vid biljettförsäljningen. Denna regel kräver inte en teckenspråkstolk för att säkerställa att en döv passagerare får all relevant information.

Under flygning

Flygbolagen är skyldiga att tillhandahålla vissa anpassningar under flygningen för passagerare med funktionshinder. Dessa kan omfatta hjälp med att förvara och hämta handbagage, använda toaletten och förflytta sig till och från sittplatserna. Om du behöver ytterligare anpassningar, t.ex. en stol vid gången eller en specifik sittplats, ska du meddela flygbolaget detta när du bokar din flygresa.

För resenärer med hörsel- eller synnedsättning erbjuder många flygbolag tillgängliga underhållningsalternativ ombord, t.ex. textning eller ljudbeskrivning. Om du använder rullstol kan de flesta flygbolag stuva undan hopfällbara rullstolar ombord, och vissa flygplan är utrustade med en rullstol ombord.

Ombordstigning och avstigning

På mindre flygplan kanske det inte finns någon jetway, vilket innebär att passagerare som använder rullstol måste lyftas upp eller ner för trapporna manuellt, även om ett antal flygplatser för närvarande använder hissar eller lyftanordningar.

För att underlätta ombordstigning och avstigning kräver resenärer med funktionshinder normalt en plats vid mittgången. Resenärer bör dock särskilt nämna att de behöver en plats vid mittgången, först när de bokar biljetter och sedan igen vid flygplatsens incheckningsdisk.

Anpassningar och assistans

ACAA har fastställt att flygbolag inte får neka passagerare att resa på grund av en persons funktionshinder. Det finns dock ett par undantag. Flygbolaget får neka transport om transporten av personen skulle strida mot FAA:s (Federal Aviation Administration) säkerhetsregler eller om det skulle äventyra andra passagerares säkerhet eller hälsa.

Det är obligatoriskt för flygbolagen att acceptera ett uttalande från en passagerare om hans eller hennes självständighet. Endast under särskilda omständigheter kan ett skriftligt läkarintyg från en passagerares läkare krävas, som anger att han eller hon är kapabel att genomföra flygningen på ett säkert sätt utan att utsätta andra passagerare för fara eller behov av extraordinär medicinsk vård.

Ett läkarintyg krävs normalt om en person behöver syrgas eller en bår, vill resa med vad som kan vara en smittsam sjukdom eller om det är rimligt att förvänta sig att hans eller hennes medicinska tillstånd kommer att påverka flygningen.

Tips för en smidig reseupplevelse

  1. Planera i förväg: Kontakta flygbolaget och flygplatsen i god tid före resdatumet för att ordna med assistans och anpassningar.
  2. Känn tilldina rättigheter: Bekanta dig med Air Carrier Access Act och dina rättigheter som resenär med funktionsnedsättning.
  3. Packa detviktigaste: Förvara viktiga saker, t.ex. mediciner och medicinsk utrustning, i handbagaget för enkel åtkomst under flygresan.
  4. Kommunicera dina behov: Kommunicera tydligt dina specifika behov till flygbolagets och flygplatsens personal för att säkerställa att de kan ge nödvändig assistans.
  5. Håll dig informerad: Håll dig uppdaterad om eventuella ändringar i tidtabell eller boende, och tveka inte att ställa frågor eller be om hjälp när det behövs.

Slutsats

Att resa till USA med flygplan med funktionshinder kräver noggrann planering och samordning, men med rätt förberedelser och kunskap om dina rättigheter kan det bli en bekväm och trevlig upplevelse. Flygbolag och flygplatser i USA är utrustade för att tillhandahålla nödvändiga anpassningar och assistans, vilket säkerställer att resenärer med funktionsnedsättning har tillgång till samma möjligheter till flygresor som andra passagerare. Genom att förstå vilka tjänster som finns tillgängliga och ta tillvara på dina behov kan du påbörja en framgångsrik och givande resa till USA.